wat is onderhandelen

Beste tips voor bij iedere onderhandeling

Onderhandelen wordt makkelijker als je weet wat je doet

Onderhandelen kan moeilijk zijn omdat je moet proberen een gemeenschappelijke basis te vinden tussen twee of meer partijen die verschillende belangen en doelen kunnen hebben.

Om het proces gemakkelijker te maken, is het handig om enkele specifieke tips en informatie te hebben over wat u moet doen en wat u moet vermijden.

Dit artikel geeft die informatie. Lees snel verder of scrol door de inhoudsopgave zodat je vindt wat je wil vinden.

Wat is onderhandelen precies?

Er is geen eenduidige definitie van onderhandeling, maar het kan over het algemeen worden omschreven als een proces waarbij twee of meer partijen proberen tot overeenstemming te komen.

Deze overeenkomst kan een breed scala aan onderwerpen met zich meebrengen, van de prijs van een product of dienst tot de voorwaarden van een contract.

Onderhandeling vindt meestal plaats wanneer de betrokken partijen een of andere vorm van onenigheid of conflict hebben, en elke partij hoopt enig voordeel te behalen door tot overeenstemming te komen.

Onze betekenis van het woord onderhandelen: een proces waarbij twee of meer partijen overeenstemming proberen te bereiken.

Waarom kan de wereld niet zonder onderhandelingen?

Een van de belangrijkste redenen waarom de wereld niet zonder onderhandelingen kan, is omdat ze een belangrijk onderdeel vormen van het internationale systeem.

Door middel van onderhandelingen kunnen staten geschillen bespreken en oplossen, en samenwerken in kwesties van wederzijds belang.

Bovendien maken onderhandelingen de uitwisseling van informatie en ideeën mogelijk, wat kan helpen om vertrouwen en samenwerking tussen staten op te bouwen.

waarom is onderhandelen belangrijk
Krijg ik nu een koekje?

Persoonlijke relaties

Een van de belangrijkste aspecten van elke persoonlijke of professionele relatie is het vermogen om te onderhandelen.

Dit betekent dat je compromissen kunt sluiten en overeenstemming kunt bereiken om tot overeenstemming te komen.

Zonder onderhandelingen zou het heel moeilijk zijn om tot overeenstemming te komen of conflicten op te lossen.

Op de werkvloer

In een professionele setting kunnen onderhandelingen essentieel zijn om tot deals of contracten te komen.

Ze kunnen ook worden gebruikt om geschillen of meningsverschillen op te lossen.

In een persoonlijke relatie kunnen onderhandelingen paren helpen om problemen op te lossen en tot wederzijds begrip te komen.

De beste tips bij het voeren van onderhandelingen

Je kunt onderhandelen voor je werk, in persoonlijke relaties of tijdens een sollicitatiegesprek.

De tips die wij jou hieronder gaan geven kun je toepassen in al deze gebieden. Houdt daarom ben en papier bij de hand en schrijf ze mee!

Tip 1: Bereid je goed voor

Voorbereiding is de sleutel voor elke onderhandeling. Dit omvat het doen van je onderzoek naar de andere partij, wat ze willen en wat je bereid bent op te geven. (B)

Kom daarnaast aan tafel met een goed doordacht voorstel waarin rekening wordt gehouden met de belangen van de andere partij.

Een duidelijk plan helpt je gefocust en zelfverzekerd te blijven tijdens de onderhandeling.

Ten slotte is het belangrijk om kalm en positief te blijven, ook als de zaken gespannen worden.

Tip 2: Luister meer dan je spreekt

Er zijn een paar redenen waarom meer luisteren dan praten een goede tactiek kan zijn tijdens onderhandelingen.

Ten eerste kan het de andere partij laten zien dat u geïnteresseerd bent in wat zij te zeggen hebben en dat je hun belangen serieus neemt.

Bovendien kan het je helpen hun positie beter te begrijpen en wat ze hopen te bereiken, hier kun je vervolgens jouw argumenten en woorden op aanpassen.

Ten slotte kan luisteren ervoor zorgen dat de andere partij zich meer op zijn gemak voelt, wat kan leiden tot een productiever gesprek.

Tip: volg de 70/30-regel. Luister 70 procent van de tijd en praat daarnaast ongeveer 30 procent van de tijd. Moedig de andere onderhandelaar aan om te praten door veel open vragen te stellen.

Dit zijn vragen die niet met een simpel “ja” of “nee” kunnen worden beantwoord. Een skill waar je je in kunt verbeteren om goed te luisteren is ”actief luisteren

Tip 3: Wanneer je spreekt wees dan assertief

Bij het spreken tijdens een onderhandeling is het belangrijk om assertief te zijn. Dit betekent dat je duidelijk en zelfverzekerd moet zijn in wat je zegt en ervoor moet zorgen dat jouw argumenten goed gemotiveerd zijn.

Wanneer je assertief bent, ben je instaat voor je eigen belangen op te komen en het maximale uit de onderhandeling te halen.

Merk op dat er een verschil is tussen assertief en agressief zijn. Het is assertief van jouw om voor je belangen te zorgen en tegelijkertijd de belangen van anderen te respecteren.

Het is agressief als je je belangen behartigt zonder rekening te houden met de belangen van anderen. Assertief zijn maakt deel uit van onderhandelingsbewustzijn.

Lees dit stappenplan om assertiever te worden>>

onderhandelen op het werk
Je doet er dus goed aan om goed naar de andere partij te luisteren, maar wees ook assertief wanneer het nodig is.

Tip 4: Kies (over het algemeen) voor een positieve sfeer

Een positieve sfeer is over het algemeen de beste keus bij onderhandelingen, omdat ze kunnen helpen om vertrouwen tussen de twee partijen op te bouwen om tot overeenstemming te komen.

Er zijn enkele uitzonderingen op de regel dat je moet streven naar een positieve sfeer tijdens onderhandelingen.

Als je bijvoorbeeld een juridisch geschil probeert op te lossen, kan het nuttig zijn om de onderhandeling met een meer vijandige houding aan te pakken. Laat de beste keuze aan jouw advocaat over

Evenzo, als je te maken hebt met een vijandige of moeilijke onderhandelaar, kan het wel eens nuttig zijn om een agressievere houding aan te nemen om ze terug te krijgen.

Tip 5: Laat je emoties thuis, in ieder geval tijdens het merendeel van het gesprek

Bij onderhandelen is het vaak het beste om je emoties thuis te laten. Dit komt omdat het toestaan dat je emoties je acties dicteren, tot slechte beslissingen kan leiden.

Er kunnen echter momenten zijn dat je geen andere keuze hebt dan je emoties de overhand te laten nemen. In deze gevallen is het belangrijk om in te schatten welke invloed ze hebben op jouw onderhandeling.

Neem de tijd om rustig te reageren op wat anderen voorstellen, adviseert een onderhandelaar voor conflictoplossing.

Als je denkt dat je de controle over de onderhandelingen kwijt bent, vraag dan gewoon om een pauze. Neem een kopje koffie, ga naar het toilet of vraag om wat tijd voordat je een beslissing neemt.

Interessant side note: Uit Amerikaans onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat degenen die aan het begin van de onderhandeling boos worden en dat gedurende de hele discussie blijven, bij onderhandelingen minder concessies kunnen afdwingen dan degenen die later in het gesprek boos worden. De tegenstander denkt in de eerste situatie dat het bij het karakter van de tegenstander past en geeft vanwege deze reden minder snel toe.

Tip 6: Laat zien hoe de andere partij in haar behoefte wordt voorzien

Een succesvolle onderhandeling is er een waarin beide partijen het gevoel hebben dat aan hun behoeften is voldaan. (B)

Om ervoor te zorgen dat de andere partij het gevoel heeft dat er rekening wordt gehouden met hun behoeften, is het belangrijk om te laten zien hoe aan hun behoeften zal worden voldaan.

Dit kan door uit te leggen hoe de voorgestelde overeenkomst hen ten goede zal komen, en door eventuele zorgen weg te nemen.

Het is ook belangrijk om duidelijk te zijn over wat je bereid bent op te geven en wat je van de andere partij verwacht.

Het betekent ook niet dat je moet toegeven aan elk van hun standpunten. Tevredenheid suggereert dat hun basisbehoeften zijn vervuld, niet dat het al hun punten worden bevredigd.

De kunst is om de andere partij zo’n goed mogelijk gevoel te geven en daarnaast zo weinig mogelijk waarde weg te geven.

Tip 7: Laat de andere partij ook investeren en uitleg geven over jouw behoeften

Bij het aangaan van een onderhandeling met een tegenpartij is het belangrijk ervoor te zorgen dat zij tijdens het proces aan jouw wensen kunnen voldoen. (B)

Dit betekent dat je hen vragen moet stellen over hoe ze je kunnen helpen en ervoor moet zorgen dat ze bereid zijn om zich in te spannen.

Het geeft ook weer dat je niet bereid bent met ieder bod van hun in te gaan en dat je (hoge) eisen aan je eigen belangen stelt.

Het is ook goed om soms aan te geven dat je meerdere opties achter de hand hebt.

Tip 8: Heb geduld wanneer het nodig is

We moeten soms geduld hebben als we met anderen onderhandelen om tot een positief resultaat te komen.

Dit komt omdat mensen vaak tijd nodig hebben om informatie te verwerken en tot een onderling overeengekomen oplossing te komen.

Als we het proces overhaasten of ongeduldig handelen, is de kans groot dat de onderhandelingen niet zo soepel verlopen als we zouden willen.

Sommige mensen hebben een persoonlijk die gebouwd is op het nemen van snelle beslissingen, terwijl anderen liever eerst de boel even laten bezinken.

Weet met wie je onderhandelt en probeer je partner goed in te schatten.

Tip 9: Vat de problemen of het gedrag van de ander niet persoonlijk op

Een van de belangrijkste dingen om te onthouden tijdens een onderhandeling is om de problemen of het gedrag van de ander niet persoonlijk op te vatten.

Dit kan moeilijk zijn om te doen, vooral als de andere persoon onredelijk of moeilijk is, maar het is essentieel om het hoofd helder te houden en gefocust te blijven op het bereiken van een oplossing.

Daarnaast doe je er zelf ook goed aan niet te blijven malen over dingen die de ander gezegd heeft, mochten deze negatief zijn.

Tip 10: Praat bij het onderhandelen over geld over specifieke getallen

Bij het bespreken van geld is het belangrijk om bij het onderhandelen gebruik te maken van concrete getallen in plaats van bereiken (€500 tot €100).

Dit zorgt ervoor dat elke partij een duidelijk begrip heeft van wat er wordt besproken en een onduidelijkheden worden voorkomen.

Eén partij kan bijvoorbeeld denken dat er €550,- wordt afgesproken en de andere partij denkt aan €950,-

Tip 11: Zet hoger in dan wat je daadwerkelijk wilt ontvangen

Wanneer een persoon aan het onderhandelen is, kunnen ze een techniek gebruiken die hoger wordt genoemd dan wat je eigenlijk wilt ontvangen.

Dit betekent dat de persoon een prijs of loon zal aanbieden die hoger is dan wat hij daadwerkelijk bereid is te accepteren.

Dit kan als tactiek worden gebruikt om de andere persoon te laten geloven dat hij een goede deal krijgt, terwijl de persoon in werkelijkheid niet bereid is om boven zijn vastgestelde limiet te gaan.

In principe zal iedereen dit doen, dus is het belangrijk dat jij dit ook toepast!

Specifieke tips voor het onderhandelen omtrent salaris

Bij het onderhandelen over je salaris is het belangrijk om je bewust te zijn van de marktwaarde voor je vaardigheden en ervaring.

Het is ook belangrijk om een realistisch beeld te hebben van wat je waard bent, en bereid te zijn om compromissen te sluiten als dat nodig is.

Wees tijdens het onderhandelen altijd beleefd en respectvol en blijf gefocust op het bereiken van een wederzijds voordelige overeenkomst.

Wil je meer tips omtrent het onderhandelen over je salaris?

Specifieke tips voor een sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek kan worden gezien als een onderhandeling, waarbij elke partij strijdt om het best mogelijke resultaat.

Om uw kansen op succes te maximaliseren, is het belangrijk om de strategieën en tactieken te begrijpen die uw interviewer waarschijnlijk zal gebruiken, en om een overeenkomstige tegenstrategie klaar te hebben.

In een ander artikel geven we praktische tips om succesvol door een sollicitatiegesprek te navigeren>>

1 reactie op “Beste tips voor bij iedere onderhandeling”

  1. Pingback: Hoe bereid je effectief een sollicitatiegesprek voor? - Mindsetking

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.