gelukkiger worden

Hoe word je gelukkiger?

Hoe word ik gelukkiger? Goede vraag, laat het me weten als je het antwoord hebt 😉 Geintje. Voor sommige mensen is het doel in hun leven veel geld verdienen, voor andere status verkrijgen, voor weer andere macht verkrijgen en voor sommigen is het gelukkig worden.

Het merkwaardige is dat iedereen uiteindelijk denkt met z’n of haar beoogde doel ook meer geluk probeert te vergaren. Dus eigenlijk kun je stellen dat het doel van iedereen is om gelukkig te worden, alleen slaagt lang niet iedereen hierin. Soms is het streven zo erg dat dit ongeluk met zich mee kan brengen. Het oneindeloze verlangen. Het overmatig denken over wat je verlangt, soms gepaard met negatieve gedachten.

Echter is de misvatting volgens ons dat veel dingen die mensen in het leven nastreven niet gelukkig maken. Je komt het vaak tegen, iemand die eindelijk zijn materialistische behoeften heeft, maar dan meer wil en uiteindelijk nog steeds niet gelukkig kan worden.

Dus waar gaan we het in dit artikel over hebben? Over hoe kun je gelukkig worden met wat je op dit moment al hebt! Gouden tips die je op ieder moment in je leven kunt toepassen. Gelukkig worden doe je niet morgen, maar vandaag.

1. Blij zijn met wat je hebt

Veel mensen zijn niet blij met wat ze hebben en verlenen hun gevoel van eigenwaarde vooral aan wat anderen van hun vinden en op basis van hoeveel zij hebben in vergelijking met anderen. Mochten deze mensen ook ”meer” hebben dan iedereen in hun directe omgeving, dan is de kans groot dat zij hogere maatstaven gaan stellen en zichzelf gaan vergelijken met anderen die ook meer materialistische bezittingen hebben.

Het is eigenlijk een never ending race. Want als je er al voor zult zorgen dat je meer bezit dan het gros in jouw omgeving (die dit vaak ook willen), kan het goed zijn dat je daarna nog steeds niet gelukkig bent. Dit terwijl je doel al die tijd was om GELUKKIGER TE WORDEN.

Er zijn talloze boeken geschreven over het onderwerp geluk die dit goed uiteen zetten. Je kunt op onze pagina van aanbevolen boeken deze boeken vinden. Ook doen veel experts op dit gebied hier uitspraken over.

Zonder dankbaarheid en waardering voor wat je al hebt, zul je nooit echte vervulling kennen.” -Tony Robbins

Waar het op neer komt is dat de meeste wijzen op dit gebied, vertellen dat als je nu niet gelukkig kan zijn, dat je dat waarschijnlijk ook niet bent als je het geldbedrag hebt dat je wilt, of wanneer je die geweldige auto hebt.

Echt geluk komt van binnen uit door bijvoorbeeld blij te zijn met wat je hebt en goede relaties te onderhouden met anderen. Brene Brown, een bekend onderzoekster en TED spreker heeft meerdere goede boeken geschreven die voor veel opschudding zorgden, waaronder (in het Nederlands vertaald) het verlangen naar verbinding.

2. Moet ik dan niks meer ”willen”?

Nu hoor ik je denken: is het geheim dan gewoon geen ambities meer hebben en voor altijd op dit niveau van inkomen en welzijn blijven? Nee dat hoeft helemaal niet. Het gaat erom dat je op dit moment streeft naar geluk en niet de mindset meet hebt van: ik ben pas gelukkig als ik dat heb, of ik heb dit nodig om gelukkig te zijn.

Je kunt best ambities hebben en streven naar een nieuw huis of een nieuwe auto, maar het is belangrijk te beseffen dat die dingen je niet perse gelukkiger maken. Echt geluk komt vanuit je manier van denken en in hoeverre je je huidige situatie accepteert.

Materialistische bezitten geven vaak een goed gevoel voor een tijdje. Je hebt de auto en in het begin vind je het geweldig. Je rijd er graag in, maar vaak na een paar weken al begin je te wennen aan de auto. Hij wordt dan meer ”normaal” en je krijgt geen dopamine kick meer als je hem ziet staan voor de deur. Eigenlijk krijg je er dus geen goed gevoel meer door maar is het nu ”gewoon” jouw auto, net als de vorige die je hebt gehad.

Voor echte autogekken kan dit anders zijn natuurlijk. Of iemand die zijn hele leven al een race auto wil hebben. Maar over het algemeen zijn de meeste mensen vrij snel op nieuwe dingen uitgekeken en neemt dat gelukzalige gevoel van het begin al gauw weer af en voel je je weer even ongelukkig als daarvoor. Neem daarom de tips op deze website goed in je op voor een blijvend effect van gelukzaligheid.

Tips om gelukkiger te worden

3. Dingen die belangrijk zijn om gelukkiger te worden

Laat ik van te voren stellen, net als bij het voorbeeld van de nieuwe auto, dat er altijd uitzonderingen zijn en dit niet voor iedereen hoeft te gelden.

Maar omdat je hier waarschijnlijk bent gekomen met de vraag ‘hoe word ik gelukkiger’, geef ik je hierbij tips die voor mij en vele andere werken:

3.1 Niet te materialistisch denken

Het is belangrijk dat je geen status nastreeft om gelukkig te worden, omdat je tijdens de race die je voert niet gelukkig zult zijn. Dat is zonde, want waarom gun je jezelf niet om gelukkig te zijn op dit moment?

Tuurlijk, kun je jezelf belonen met een leuk cadeau wanneer je daar het geld voor hebt en misschien ben je er dan ook wel (voor even) heel blij mee, maar het is belangrijk voor je eigen geluk dat je ook gelukkig zult zijn als je daar nog niet bent. Het leven is ook gewoon te kort om nog een dag ongelukkig te zijn. Lach en geniet van het leven en denk aan wat je allemaal wel hebt als je in feite deze blog al kunt lezen.

Als we op dit moment geen vrede en vreugde hebben, wanneer zullen we dan vrede en vreugde hebben – morgen of overmorgen? Wat weerhoudt ons ervan om op dit moment gelukkig te zijn? ” -Thich Nhat Hanh

3.2 Blij zijn met wat je hebt om gelukkiger te worden

Blij zijn met wat je hebt, is super belangrijk. Dankbaarheid is één van de krachtigste emoties om lekker in je vel te zitten. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de kracht van dankbaarheid en ook in alle geloven vind je dit terug. Nu hoeft je niet gelovig te zijn om hier in te geloven, maar je kunt je bijvoorbeeld bedenken dat deze mensen daar wel hun kracht uit putten. En dat kun je dus ook met dankbaarheid doen.

In een groot onderzoek dat gehouden werd door naar dankbaarheid zij een paar bijzondere bevindingen gedaan op wetenschappelijke wijze. De onderzoekers onderzochten twee groepen. Eén groep focuste zich voornamelijk op dingen waar zij dankbaar voor waren en schreven deze dingen op in hun agenda. De andere groep focuste zich op dingen waar zij zich aan ergerde en schreven dit op hun agenda.

Na 10 weken waren degenen die over dankbaarheid schreven optimistischer en voelden zich beter over hun leven. Verrassend genoeg volgden ze ook een betere levensstijl ze ook meer en hadden ze minder doktersbezoeken dan degenen die zich concentreerden op bronnen van ergernis.

Dit onderzoek werd gedaan door Dr. Robert A. Emmons van de Universiteit van Californië, Davis, en Dr. Michael E. McCullough van de Universiteit van Miami

3.3 Gezonde relaties onderhouden

Gezonde relaties zijn ontzetten belangrijk. Mensen putten hier vaak een gevoel van kracht uit en voelen zich lekker wanneer ze in sociaal aspect ergens bij horen. Mensen hebben van nature altijd in groepen geleefd en het is dus niet opmerkelijk dat wij sociaal contact met andere mensen nodig hebben.

Tuurlijk is de ene persoon meer extravert dan de andere, wat inhoudt dat de extraverte persoon meer behoefte heeft aan contact dan de introverte persoon. Maar uiteindelijk heeft iedereen in zekere mate contact en een gevoel nodig ergens bij te horen.

Abraham Maslow heeft met zijn behoefte piramide eigenlijk aangetoond, dat na een dak boven je hoofd en lichamelijke veiligheid toch al snel relaties met andere mensen aan bod komen. Dit betekent dat relaties met andere mensen belangrijker zijn dan persoonlijke groei en bijvoorbeeld het krijgen van waardering. Het begint allemaal met überhaupt ergens bij horen.

Als je het lastig vindt om met andere mensen op te trekken, of in ieder geval de mensen met wie je wilt kun je je afvragen wat er aan scheelt. Als jij het belangrijker vind om met bepaalde mensen om te gaan, dan dat deze mensen het belangrijk vinden om met jou om te gaan, kun je je afvragen of het het überhaupt waard is.

In andere gevallen kan het misschien raadzaam zijn om meer inzicht te krijgen in je onzekerheid met andere mensen. Ben je sociaal niet zo sterk of voel je je ongemakkelijk? Je kunt bijvoorbeeld een cursus nemen zoals: betere relaties met iedereen.

Wanneer je je een beetje inspant om je sociale vaardigheden en relaties te verbeteren zal dit invloed hebben op meerdere aspecten in je leven. Zo zal het invloed kunnen gaan hebben in de relatie met je partner, je vrienden of vriendinnen, je werk en je sociale groepen (sportclub bijv).

3.4 Jezelf niet vergelijken met anderen

Vergelijking is de dief van vreugde.” – Theodore Roosevelt

Vaak komt ongelukkig zijn of een slecht zelfbeeld doordat mensen zich teveel vergelijken met anderen. Je gaat je zelfbeeld dan opmeten aan wat je hebt in vergelijking met de ander. Helaas doen mensen dit meestal op een negatieve manier, want de vergelijking wordt vaak gedaan met iemand die het goed heeft. Als je jezelf zou vergelijking met kindjes met een hongerbuikje uit Afrika, zou de vergelijking een positief effect kunnen hebben voor zolang je er niet verdrietig van wordt.

Wat ik probeer te zeggen is dat veel mensen vooral kijken naar mensen die het beter hebben en dat het ook zo lijkt dat dit echt zo is. Ken je de uitspraak: het gras lijkt altijd groener aan de overkant? Dit is ook echt zo. Mensen laten natuurlijk vooral hun positieve kanten zien. Kijk voor de grap eens naar social media. Het is niet goed om dergelijke platformen als graadmeter te nemen voor je geluk. Dit kan nare gevolgen hebben! Je wilde toch gelukkiger worden?! Al die bewerkte foto’s van influencers helpen niet. Neem ze met een korreltje zout en dan maakt het niet uit.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *