voordelen van jezelf zijn

Helemaal jezelf zijn

Helemaal jezelf zijn, wat is en hoe doe je dat?

Het artikel bespreekt het belang van jezelf zijn en de voordelen hiervan. Het citeert onderzoek dat aantoont dat mensen die authentiek zijn, over het algemeen gelukkiger en tevredener zijn met hun leven dan mensen die dat niet zijn.

Ook komt in dit artikel veel informatie naar voren over het herkennen van mensen die zichzelf zijn en hoe je mensen herkent die niet zichzelf zijn.

Daarnaast zullen we ook ingaan op dingen die je kunt ondernemen om meer jezelf te worden.

Wat betekent het om jezelf te zijn?

Het betekent trouw zijn aan wie je bent als persoon. Het betekent niet doen alsof je iemand bent die je niet bent, en in plaats daarvan je eigenaardigheden en gebreken omarmen.

Het betekent eerlijk zijn tegen jezelf en anderen, en je leven leiden in overeenstemming met je eigen waarden en overtuigingen.

Jezelf zijn gaat over jezelf accepteren zoals je bent, en het is de basis van geluk en zelfvertrouwen.

Kenmerken van iemand die zichzelf is:

  • Iemand die zichzelf is durft zich in het openbaar te gedragen zoals de persoon thuis ook doet.
  • Je veilig en vertrouwd voelen om jezelf te laten zien
  • Iemand die zichzelf is heeft vaak voldoende zelfvertrouwen en zit lekker in z’n vel.
  • Deze personen durven te zeggen wat zij vinden zonder hier belemmering bij te voelen

Als je jezelf wilt zijn, moet je jezelf accepteren zoals je bent en enig vertrouwen in jezelf hebben. Dit betekent dat je van jezelf houdt, zelfs als je niet perfect bent, en dat je je goed voelt over wat jou anders maakt dan andere mensen. Je hoeft niet hetzelfde te zijn als iedereen en je mag trots zijn op je unieke kwaliteiten.

Niet iedereen is echter geboren met het vermogen om zichzelf te kunnen zijn, dit kan ook lastiger worden bevonden door bijvoorbeeld introverte personen. Echter denken wij dat iedereen met de juiste handvaten zichzelf zal kunnen zijn, als men dit wenst.

Hoe herken je iemand die niet zichzelf is?

  • Deze persoon kan onzeker en terughoudend zijn
  • Deze persoon praat zoveel dat het onnatuurlijk is
  • Iemand die niet zichzelf is voelt remmingen
  • Trekt zich over het algemeen sneller terug
  • Deze persoon reageert met twijfel en minder spontaan omdat de persoon veel bezig is met reacties van anderen
  • Trekt zich veel terug

Het is niet juist om te zeggen dat niet alle mensen die regelmatig alleen willen zijn, niet zichzelf zijn. Sommige mensen vinden het gewoon leuk om tijd alleen door te brengen als een manier om te ontspannen en te verjongen, terwijl anderen eenzaamheid gebruiken als een instrument voor reflectie en persoonlijke groei. Er zijn echter ook mensen die zich terugtrekken uit sociale interacties omdat ze zich ongemakkelijk of onzeker voelen in sociale situaties.

wat is jezelf zijn
Deze foto behoeft geen uitleg. Lees hieronder waarom het belangrijk is om jezelf te kunnen zijn.

Waarom is het belangrijk om jezelf te zijn volgens wetenschappelijk onderzoek?

Mensen die zichzelf zijn, hebben de neiging om meer betekenis in het leven te vinden. (B)

Individualiteit en zelfbewustzijn stellen mensen in staat om de diepten van hun eigen psyche te verkennen en te identificeren wat hun leven een doel geeft.

Mensen die dat zelf zijn, zijn vaak ook authentieker, wat kan leiden tot gezondere relaties met anderen. Door trouw te zijn aan jezelf, kan je een leven creëren dat meer voldoening en betekenis geeft.

Bovendien, wanneer mensen niet authentiek handelen, ervaren ze vaak negatieve gevolgen zoals symptomen stress, gevoelens van angst en kunnen zij ook eerder symptomen van onzekerheid ervaren.

Meer geluk door jezelf te zijn

Als resultaat van de verschillende onderzoeken met betrekking tot authenticiteit, is gebleken dat we veel meer enthousiast, sociaal, verantwoordelijk en opgewekt zijn als we onze eigen authenticiteit waarderen en in praktijk brengen.

Ook laten onderzoeken zien dat mensen een verlangen hebben om authentiek te zijn en dit correleert met hogere niveaus van levenstevredenheid en welzijn. (B)

Op zijn beurt zal het vermogen om jezelf te zijn ook nuttig zijn op het gebied van trots, omdat het je in staat stelt om je goed te voelen over jezelf.

Daarnaast zijn er bijzonder sterke relaties gelegd tussen authenticiteit en hoe gelukkig we zijn met ons leven. Hoe meer je jezelf durft te zijn, hoe meer je geniet van het leven.

Recent onderzoek toont aan dat we ons immoreel en onzuiver voelen, als we niet ons zelf zijn.

Is het je eigen schuld wanneer jij niet jezelf kunt zijn?

Er zijn verschillende omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn op iemands vermogen om zichzelf te zijn. Dit kunnen zaken zijn als de manier waarop iemand is opgevoed, hun familie en sociale dynamiek, en de omgeving waarin ze leven.

Als iemand bijvoorbeeld opgroeit in een gezin waar ze voortdurend worden bekritiseerd of gekleineerd, kunnen ze gaan twijfelen aan zichzelf en hun capaciteiten. Dit kan het voor hen moeilijk maken om zichzelf te zijn en zich vrij uit te drukken.

Ook wanneer iemand in bijvoorbeeld een werkomgeving terecht komt waarin hij niet wordt gewaardeerd kan dit een negatieve invloed hebben op het vermogen om jezelf te zijn.

Hoe wordt je meer jezelf?

Er is geen eenduidig antwoord op de vraag wat er gedaan kan worden om meer jezelf te worden, aangezien het antwoord verschilt per persoon.

Enkele suggesties die voor veel mensen nuttig kunnen zijn, zijn het verkennen en begrijpen van iemands identiteit, het cultiveren van zelfcompassie en het ontplooien van zinvolle activiteiten.

Het is belangrijk om verschillende aspecten van wie je bent te onderzoeken en te begrijpen hoe ze met elkaar omgaan.

De spirituele leer geeft juist aan dat je hier vrijwel niets voor hoeft te doen, omdat de onvoorwaardelijke kern die jij zelf bent al in jezelf aanwezig is.

moeiteloos jezelf kunnen zijn
Zelfacceptatie en zelfbewustzijn zijn belangrijk om jezelf te kunnen zijn.

Vier vaardigheden om jezelf te zijn (wetenschappelijk)

Wie begrijpt wie hij of zij is en zichzelf accepteert en zich gedraagt op een manier die dat weerspiegelt, zijn verschillende wetenschappers het erover eens dat dit een voorbeeld van authenticiteit is.

Daarom maakt het je trots, zoals nader uitgelegd door de Amerikaanse sociale wetenschapper Michael Kernis en collega-bio-ethicus Brian Goldman in hun model genaamd ”de vier vaardigheden”.

1. Eerste vaardigheid: een hoog bewustzijn hebben

Om jezelf te zijn, moet je weten wie je bent. Je moet je sterke en zwakke punten, je gevoelens, verlangens en gedachten kennen.

Dat gaat van een idee hebben van waarom je welke kleding draagt, waarom je graag die ene baan wilt, maar ook op de goede momenten kunt stoppen met een discussie en jezelf terug kunt trekken.

Je bent je bewust van waarom je reageert in bepaalde situaties. Je bent je ook bewust van je minder aantrekkelijke kant, zoals je opvliegendheid of somberheid op bepaalde momenten.

1.1 Hoe kun je meer zelfbewustzijn ontwikkelen?

Een manier om meer zelfbewustzijn te ontwikkelen, is door je meer bewust te worden van je eigen gedachten, gevoelens en gedragingen.

Dit kan door aandacht te besteden aan je lichaam en hoe je reageert in het huidige moment, door bijvoorbeeld mindfulness en/of meditatie.

Je kunt ook proberen je bewust te worden van je gebruikelijke gedachten en gedragspatronen, en manieren zoeken om ze uit te dagen en te veranderen.

Bovendien kan het nuttig zijn om na te denken over uw levenservaringen en de rol te onderzoeken die zelfbewustzijn heeft gespeeld in uw successen en worstelingen.

2. Tweede vaardigheid: authentiek kunnen en durven zijn

De tweede vaardigheid om authentiek te zijn, is objectief te kijken naar alle informatie die iets over jezelf aangeeft. Zonder het te verdraaien, te negeren of te overdrijven.

Bijvoorbeeld door kritiek te accepteren in plaats van defensief te zijn, of de pijn van afwijzing te accepteren en verder te gaan na het verwerken in plaats van het wegstoppen en doen alsof je er niets om geeft.

Je bent dus eerlijk over wat iets met je doet en accepteert dat sommige dingen jou op een bepaalde manier raken.

2.1 Hulp bij de tweede vaardigheid ontwikkelen?

De eerste stap is om feedback te vragen aan de mensen om je heen. Het kan moeilijk zijn om kritiek te accepteren, maar het is belangrijk om na te denken over jezelf en als persoon te groeien.

Lees ook meer over hoe je feedback op de juiste manier kunt ontvangen. Het zal je helpen bij het verwerken op de juiste manier.

3. Derde vaardigheid: authenticiteit in gedrag

De derde vaardigheid wordt gedragsauthenticiteit genoemd, die je begeleidt bij het vaststellen en verspreiden van je waarden, eisen en wensen. Dat soort dingen impliceert in de richting van jezelf zijn.

Het helpt als je de eerste twee principes goed beheerst, want dan weet je hoe je zelf bent en welk gedrag je wil uitstalen.

3.1 Hoe ontwikkel je authenticiteit in gedrag en hoe toon je dit?

Om dat te bereiken, dien je eerst de eerste twee principes toe te passen. Daarnaast komt het erg van pas als je assertief bent en dus goed verbaal kunt communiceren.

Je kunt hiermee oefenen door op de links te klikken op één van bovenstaande pagina’s.

4. Vierde vaardigheid: jezelf tonen in relaties met andere mensen

Anderen inzicht geven in je innerlijk leven is de laatste vaardigheid die je bij jezelf moet laten zien.

Als jouw behoeften bijvoorbeeld inderdaad verschillen met die van anderen, kun je dit aan anderen doorgeven om hen te laten weten wat er in jou omgaat, om andere van waardevolle informatie te voorzien.

Andere mensen begrijpen jou zo optimaal en kunnen ook leren van hoe jij dingen aanpakt!

4.1 Hoe kun je jezelf beter tonen in relaties met anderen?

Het beheersen van de vorige drie punten helpt erg veel, want dan doe je dit op een effectieve en bewuste manier die echt uitstraling geeft aan je ware aard.

Daarnaast kunnen open communicatie en emotionele intelligentie je erg helpen om zo rekening te houden met je gesprekpartner op een manier die prettig is voor hem/haar.

Waar kunnen mensen helemaal zichzelf zijn?

De meeste mensen kunnen zichzelf zijn als ze in de buurt zijn van mensen bij wie ze zich op hun gemak voelen. Dit kan voor de één dus een stabiele werkomgeving zijn en voor de ander een vriendelijke thuisomgeving.

Echter kan voor een ander zijn thuissituatie manipulatief of naar zijn en voor weer een ander de werkomgeving negatief en onveilig aanvoelen.

Verder zijn er ook verschillen aan te tonen in hoe verschillende persoonlijkheden dezelfde situatie anders beoordelen. Iemand die introvert of verlegen is, kan zich bijvoorbeeld meer op zijn gemak voelen in de buurt van vrienden dan op een feestje.

Jezelf zijn betekent oprecht en authentiek zijn, wat moeilijk kan zijn in een omgeving waar je het gevoel hebt dat je een persona moet aantrekken.

Zoek de juiste mensen en omgeving voor jou op

Sommige mensen voelen zich juist aangetrokken tot mensen of omgevingen die niet goed voor hun zijn. Wanneer jij hier last van hebt is het belangrijk dat je hiermee stopt, want dit kan schadelijk zijn voor je eigen mentale gezondheid.

Het helpt door een plek te vinden waar je je geaccepteerd voelt om wie je bent. Ongeacht het pad dat je neemt, het is belangrijk om mensen en een ruimte te vinden waar je je gelukkig en comfortabel voelt.

Wanneer je oprecht en authentiek kunt zijn in jouw interacties met anderen, zal je eerder mensen vinden die jouw interesses en waarden delen. Zodra je je mensen hebt gevonden, creëer je een ruimte waar je je op je gemak voelt om jezelf te uiten.

Om de juiste mensen en omgeving te vinden, is het belangrijk om eerlijk tegen jezelf te zijn over wat men wil en nodig heeft. Het is ook nodig om open te staan voor nieuwe ervaringen en een andere omgeving te verkennen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.