foto van iemand die gebruikt heeft gemaakt van veel van onze tips over ontspanning

Leren om te ontspannen: wat zijn de beste tips voor ontspanning?

Ontspannen in je vrije tijd of zelfs tijdens het werk? Wij hebben een tip om te leren ontspannen in elke gewenste situatie.

Zoek jij manieren om te ontspannen en vraag je jezelf wel eens af: hoe kan ik nou echt lekker ontspannen? Het is geen geheim dat we meer gestrest zijn dan ooit. Of het nu gaat om het constante spervuur van e-mails, meldingen op sociale media of werkdeadlines, het is moeilijk om tijd te vinden om te ontspannen.

Maar maak je geen zorgen! Er zijn tal van manieren om te ontstressen zonder dat u uw huis of kantoor hoeft te verlaten. Wij bieden vele tips om je op weg te helpen.

Tips om te leren ontspannen

Er is geen goede of foute manier om te leren ontspannen, zolang je maar iets vindt dat voor jou werkt. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat je consequent ontspanningstechnieken beoefent, zodat ze een tweede natuur worden. Als je ontspannen bent, kunnen je lichaam en geest optimaal functioneren. De tips hieronder gaan je dan ook zeker helpen!

1. Beweeg (bijvoorbeeld hardlopen) om te ontspannen

Iedereen die wel eens is verhuisd, weet hoe stressvol dat kan zijn. Van het inpakken van je dozen tot wegen die altijd overvol zijn, het voelt soms ontzettend zwaar om te verhuizen. Maar wist je dat bewegen ook een van de beste manieren is om te ontspannen? Talrijke studies hebben aangetoond dat beweging je kan helpen ontstressen en zelfs je humeur kan verbeteren. (B)

Volgens experts is hardlopen en aerobe oefeningen zelfs een van de meest wetenschappelijk onderzochte manieren om te ontspannen. (B) Dus als jij je gespannen en gestrest voelt, probeer dan eens iets actiefs te doen- het is misschien wel de beste manier om uw symptomen te verlichten.

2. Mindfulness en meditatie

Mindfulness is een techniek waarvan is aangetoond dat deze effectief is bij het verminderen van stress en het bevorderen van ontspanning. Het is aangetoond dat mindfulness een effectieve manier is om angst, depressie en aanverwante aandoeningen te verminderen. (B)

Mindfulness heeft veel voordelen, waaronder verbeterd emotioneel welzijn, betere focus en concentratie, verbeterde creativiteit en minder stress. Mindfulness kan worden aangeleerd door middel van meditatie of yoga en kan overal en altijd worden beoefend. (B)

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mindfulness en meditatie effectieve hulpmiddelen kunnen zijn om angst, stress en depressie te verminderen. (B) Hoewel er nog wat onderzoek moet worden gedaan, lijken deze praktijken veilig en nuttig te zijn voor mensen van alle leeftijden en daarnaast kun je er gemakkelijk mee beginnen als beginner.

3. Yoga om te ontspannen

Voor veel mensen roept het woord ‘yoga’ beelden op van het verwringen van je lichaam in krakelingachtige vormen. Yoga is echter veel meer dan dat. Yoga is een eeuwenoude praktijk die zijn oorsprong vindt in India en is gebaseerd op de overtuiging dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn.

Er zijn veel verschillende soorten yoga, maar het doel van alle yoga is om ontspanning te bevorderen, flexibiliteit en kracht te verbeteren en het algemene welzijn te bevorderen.

Yoga is een geweldige manier om te leren ontspannen, omdat het helpt om je geest leeg te maken en je te concentreren op hoe je lichaam reageert op verschillende oefeningen. Het is ook makkelijk te leren als beginner als je het stap voor stap doet. Er zijn tal van yogalessen beschikbaar, of je kunt zelfs thuis een yogavideo volgen.

4. Massage nemen om te ontspannen

Er zijn veel voordelen aan het krijgen van een (ontspannings)massage. Het voelt niet alleen geweldig, maar het kan ook helpen stress en spanning in je lichaam te verminderen. (B)

Als je op zoek bent naar een manier om te ontspannen, dan is massage zeker het proberen waard.

4.1 Massage apparaten voor thuis bijvoorbeeld

Als het om ontspanning gaat, zijn massageapparaten de laatste jaren steeds populairder geworden. Of je nu last hebt van spanningshoofdpijn, spierpijn of gewoon een moment van rust en stilte voor jezelf nodig hebt – massageapparaten kunnen helpen. Enkele van de meest voorkomende soorten massageapparaten zijn het massagekussen, de massageroller, de massagestoel en de massagemat. Meer ook massagepistolen hebben hun weg naar de markt gevonden.

Elk type apparaat biedt verschillende voordelen, afhankelijk van uw behoeften. Een massagekussen is ideaal voor wat grote gebieden tegelijkertijd te masseren net zoals de massagestoel of de massage mat. Wil je echter op kleine plekken effectief masseren? Dan is een massage gun wellicht een betere uitkomst voor je.

5. Let op je ademhaling

Ademen voor ontspanning is een eenvoudige maar effectieve manier om lichaam en geest te kalmeren. Als we gestrest zijn, wordt onze ademhaling oppervlakkig en snel. Dit kan leiden tot verdere angst en spanning. Door onze ademhaling echter bewust te vertragen en dieper te maken, kunnen we het stressniveau snel verminderen. Er zijn veel verschillende ademhalingsoefeningen die kunnen worden gebruikt om te leren ontspannen.

5.1 De buikademhaling

Als we ons gestrest voelen, is het gebruikelijk om oppervlakkig adem te halen vanuit onze borst. Dit type ademhaling kan ons juist angstiger maken. De buikademhaling is een eenvoudige techniek die ons kan helpen ontspannen en ontstressen. Wanneer we vanuit onze buik ademen, kunnen onze diafragma’s volledig uitzetten en onze longen met lucht vullen. Dit soort diepe ademhaling heeft veel voordelen voor onze gezondheid, waaronder het verminderen van stress en angst.

6. Zorg voor een goede nachtrust

Je hebt waarschijnlijk wel eens horen zeggen dat een goede nachtrust essentieel is voor een goede gezondheid. Maar wat u misschien niet weet, is dat een goede nachtrust je ook kan helpen om je overdag meer ontspannen te voelen.

Er zijn veel voordelen aan een goede nachtrust. Als je goed slaapt, kan je lichaam uitrusten en zichzelf herstellen. Dit betekent dat je overdag meer energie hebt en beter met stress om kunt gaan.

6.1 Voldoende en diepe REM-slaap

Een goede nachtrust is belangrijk om je ontspannen te voelen. REM-slaap, of Rapid Eye Movement-slaap, is een slaapstadium waarin je droomt. Het is belangrijk om voldoende REM-slaap te krijgen, omdat het je helpt je uitgerust en ontspannen te voelen.

6.2 Denk aan oordoppen voor het slapen en/of een slaapmasker

Het dragen van oordopjes kan helpen bij het blokkeren van lawaai dat je anders wakker zou kunnen houden of je slaap zou kunnen verstoren.

En als je ze elke nacht draagt, zal je merken dat je na verloop van tijd vaster slaapt en ’s nachts minder vaak wakker wordt. Er zijn vele goede oordoppen verkrijgbaar die niet slecht voor je zijn.

Een ander eenvoudig ding dat je kan helpen om in een diepere REM-slaap te komen, is het dragen van een slaapmasker. Een slaapmasker zorgt ervoor dat je afgeschermd bent van elk licht dat je kamer binnenkomt en tegenwoordig zijn er ook nog hele comfortabele modellen.

Er zijn onderzoeken die bevestigen dat oordoppen en een slaapmasker voor een diepere REM-slaap kunnen zorgen. (B)

6.3 Verzwaringsdekens

Een goede nachtrust krijgen kan voor veel mensen moeilijk zijn. Voor degenen die te maken hebben met slapeloosheid of een andere slaapstoornis, kan de strijd nog erger aanvoelen. Maar vrees niet – hulp is hier in de vorm van verzwaringsdekens, die je kunnen helpen om beter te slapen en te ontspannen.

Verzwaringsdekens zijn ontworpen om een gelijkmatige verdeling van het gewicht over jouw lichaam te bieden terwijl je slaapt. Het is bewezen dat hierdoor hormonen vrijkomen waardoor je je rustiger en meer ontspannen voelt – alsof iemand je een knuffel geeft!

Bovendien helpt het ook om het woelen en draaien gedurende de nacht te verminderen. Als gevolg hiervan leidt deze verhoogde hoeveelheid rustgevende slaap tot verbeterde stemmingen in het algemeen.

7. Luisteren naar muziek

muziek luisteren. Er is een reden waarom zoveel mensen een koptelefoon of oordopjes in hebben wanneer ze proberen te ontspannen: muziek kan ongelooflijk effectief zijn om ons te helpen ontspannen. (B)

Er zijn allerlei wetenschappelijke studies die laten zien hoe het luisteren naar muziek ons kan helpen ontspannen. Een studie wees uit dat mensen die 30 minuten naar klassieke muziek luisterden voordat ze naar bed gingen, zich meer ontspannen voelden en beter sliepen dan degenen die niet naar muziek luisterden.

8. Lees een boek

Er zijn veel activiteiten die kunnen bijdragen aan het gevoel van ontspanning, maar een die vaak over het hoofd wordt gezien, is het lezen van een boek. Lezen kan een geweldige manier zijn om te ontspannen en te ontstressen na een lange dag.

Bovendien kan lezen helpen om je geest leeg te maken en je te concentreren op iets anders dan je stressoren. Je kunt op onze website vele boekenlijstjes vinden voor het geval je inspiratie op wil doen om iets te lezen.

Een tip: tegenwoordig kun je d.m.v. van een e-reader meerdere boeken gemakkelijk bij je dragen (digitaal), zodat je geen last hebt van een ontzettend zware tas.

9. Elektrische deken om te ontspanning

Een elektrische deken kan je helpen meer te ontspannen en ze houden je lekker warm tijdens de koude winter en gaat koude stress tegen. (B) Daarnaast kan een elektrische deken ook helpen bij slaapproblemen, zolang je de temperatuur niet te hoog maakt. (B)

Je hebt ze voor 1 of 2 personen en kunt ze gebruiken in bed of op de bank. Ze hebben verschillende instellingen voor verschillende temperaturen. Je hebt ze ook in verschillende kleuren en materialen.

Als je op zoek bent naar een elektrische deken om te ontspannen, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Wij bespreken deze in ons vergelijkingsartikel van de beste elektrische dekens van dit moment>>>

10. Journaling of schrijven

Journaling kan een nuttig hulpmiddel zijn voor iedereen die wil leren meer te ontspannen en stress te bestrijden. Het kan je helpen opgekropte emoties los te laten, lastige problemen op te lossen en duidelijkheid te krijgen over wat belangrijk voor je is.

Daarnaast heeft journaling vele andere voordelen die je misschien niet zou verwachten. Winnie Norval heeft hier op onze website een mooi artikel over geschreven.

11. Infraroodlampen om te ontspannen

Infraroodlampen zijn een soort lichttherapie waarvan is bewezen dat ze tal van voordelen voor gebruikers hebben.

Van het bieden van pijnverlichting tot het helpen bestrijden van de tekenen van veroudering, infrarood warmtelampen worden steeds populairder als alternatieve medische behandeling.

Infraroodlicht kan diep in de huid en het spierweefsel doordringen, wat helpt bij het richten op gebieden die genezing nodig hebben.

Kijk eens op onze bijbehorende pagina en kom erachter wat de beste infraroodlampen zijn en andere belangrijke voordelen.

Wat houdt leren ontspannen nou eigenlijk in?

Leren ontspannen is een vaardigheid die in de loop van de tijd kan worden geleerd. In het begin kan het moeilijk zijn, maar door te oefenen kun je leren je hele lichaam en geest te ontspannen. Je kunt dus zowel lichamelijk als geestelijk ontspannen.

Vaak staan lichaam en geest wel in verband met elkaar en is het zo dat wanneer je geestelijk veel stress hebt, dit zich ook lichamelijk zal uiten. Het is belangrijk dat je ontspanningsoefeningen voor zowel je lichaam als geest beoefend en sommige oefeningen dragen bij aan beide gebieden.

Wanneer we leren ontspannen, kunnen we onze gedachten en emoties beheersen door ons op onze ademhaling te concentreren en onze lichaamsspieren te ontspannen.

Leren ontspannen is een proces dat op elke leeftijd kan worden gestart. Het belangrijkste is het vinden van methoden en technieken die voor u werken, en u ertoe verbinden deze te gebruiken. Er zijn veel manieren om te ontspannen, en de beste manier om erachter te komen wat voor jou werkt, is door verschillende dingen te proberen.

Een voorproefje van redenen waarom je wil leren ontspannen zijn: je mentale gezondheid verbeteren door je te helpen rustiger te slapen en bijvoorbeeld angsts- en stress symptomen te verminderen.

Geestelijke en lichamelijke ontspanning

Als het om ontspanning gaat, zijn er twee hoofdtypen: mentaal en fysiek. Bij mentale ontspanning gaat het erom je te concentreren op je gedachten en stressoren los te laten.

Lichamelijke ontspanning wordt vaak bereikt door activiteiten zoals yoga, stretching, massage of gewoon een dutje doen. Mentale ontspanning kan worden bereikt door middel van meditatie, diepe ademhalingsoefeningen of zelfs gewoon tijd doorbrengen in de natuur.

Zowel lichamelijke als geestelijke ontspanning zijn belangrijk voor de algehele gezondheid en het welzijn. Ze kunnen helpen stressniveaus te verminderen, de slaapkwaliteit te verbeteren en de immuniteit te versterken. Dus de volgende keer dat je je gestrest of overweldigd voelt, neem dan de tijd om te ontspannen – je lichaam en geest zullen je er dankbaar voor zijn!

Website | + berichten

Team Mindsetking bestaat uit het team van schrijvers van Mindsetking. Zij publiceren voornamelijk op basis van wetenschappelijk publicaties en diepgaande psychologische inzichten. Heb je vragen? Je kunt ons bereiken via contact@mindsetking.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *