gelukkiger worden hoe doe je dat

Tips om gelukkiger te worden

13 tips om gelukkiger te worden

Bijna iedereen wil een gelukkiger leven. Als mens is het helaas niet mogelijk om je altijd gelukkig te voelen, maar je kunt er zeker wat voor doen om jezelf wat gelukkiger te maken. Onderstaande tips gaan je hopelijk een helpen om gelukkiger te worden.

1. Lach

Tip nummer één om gelukkiger te worden: onderzoek heeft uitgewezen dat lachen je gelukkiger maakt, zelfs op het moment dat je niet gelukkig bent. Wanneer we lachen wordt er dopamine aan onze hersenen afgegeven, waardoor we gelukkiger worden.

Dus als je je de volgende keer somber of neerslachtig voelt, denk hier dan eens aan een glimlach. Je zult merken dat het invloed heeft op je stemming! Het is daarnaast natuurlijk ook fijn voor andere personen om te zien dat jij vrolijk bent.

2. Ga iets doen wat je altijd al had willen doen

Is er iets waar je nog niet aan begonnen bent terwijl het al een tijd in je hoofd zit? Doe het dan gewoon. Neem een cursus die al een tijdje wilt doen of sluit je aan bij een sportvereniging, voor een sport die je graag wilt beoefenen.

Is het niks? Dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Er is niets ergs aan als je het dan alsnog niet leuk vind. Dan stop je gewoon. Dat vind echt niemand erg hoor. Maar als je het wel leuk vind, dan heb je misschien iets nieuws gevonden, iets dat je heel gelukkig kan maken.

3. Vind een baan die bij je past of ga leren voor een baan die je altijd al heeft aangesproken

Ik ben me er bewust van dat dit een stuk gemakkelijker is als je nog geen heel leven achter de rug hebt. Toch wil ik hem even benoemen omdat we zoveel tijd werkend doorbrengen. Dit betekent dus ook dat een baan veel invloed kan hebben op je algehele geluks-niveau. Het is belangrijk dat de baan bij je past en je ook wat fijne collega’s hebt natuurlijk.

Oke, ja het kan moeilijk zijn om zo’n baan te vinden, maar het is wel mogelijk. Het is belangrijk dat je voldoende onderzoek doet naar de baan die jij zou willen hebben en dat je je afvraagt waarom je die baan zo graag wilt. Een e-cursus die je hierbij zou kunnen helpen, is de e-cursus: ”vind je ideale baan”. Het heeft al veel mensen geholpen en de maker is expert in zijn vakgebied.

4. Zorg ervoor dat je voldoende slaap hebt

Hoezeer je soms ook geneigd bent om minder te slapen, zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Slaap is ontzetten belangrijk en het is van vitaal belang voor een goed werkende hersenfunctie, een goede gezondheid en gezond emotioneel welzijn.

De meeste volwassenen hebben elke nacht ongeveer 7 of 8 uur slaap nodig. Als je merkt dat je overdag de neiging hebt om een ​​dutje te doen of gewoon het gevoel hebt dat het allemaal even niet zo lekker gaat, kan het zijn dat je lichaam meer rust nodig heeft.

Hier zijn een paar tips om u te helpen een betere slaapritme te verkrijgen:

  • Reserveer het uur voor het slapengaan als rustige tijd. Neem een ​​bad, lees of doe iets anders wat ontspannend is. Zorg er ook voor dat je zwaar eten en drinken vermijd.
  • Schrijf op hoeveel uur slaap u elke nacht krijgt en hoe uitgerust je je voelt. Je kunt zo ook opmerken wat van invloed is geweest op een goede of slechte nachtrust en hier in de toekomst naar handelen.
  • Ga naar bed en word elke dag op dezelfde tijd wakker, ook in het weekend.
  • Houd je slaapkamer koel, donker en stil. Zelf vind ik het fijn om alles pikdonker te hebben met het raam heel licht open.
  • Investeer in goed beddengoed. Het is lekker om op een comfortabel kussen en een comfortabel bed te liggen.
  • Als je een dutje moet doet overdag, beperk dit dan tot niet meer dan een half uur. Het kan namelijk een negatieve invloed hebben op je nachtrust.

5. Neem een pauze van sociale media

Sociale media hebben de neigen om ons negatief te beinvloeden en kunnen effect hebben ons algehele gevoel van geluk. Zorg er dus voor dat sociale media niet leven overnemen en dat je alles wat je daar ziet met een korreltje zout neemt. De mensen die daar een geweldig leven lijken te hebben of het ideale figuur, plaatsen vaak ook alleen foto’s waar dit zo lijkt.

Door ervoor te kiezen even te stoppen met sociale media, of door de manier waarop we sociale media gebruiken te veranderen, kunnen we ons geluk vergroten.

tips om gelukkig te zijn

6. Ga wat vaker de natuur in

Volgens een onderzoek uit 2016 kan het doorbrengen van 30 minuten of meer per week in de natuur je bloeddruk helpen verlagen en depressies verminderen. Dit onderzoek is gedaan door: Danielle F. Shanahan, Robert Bush, Kevin J. Gaston, Brenda B. Lin, Julie Dean, Elizabeth Barber & Richard A. Fuller.

De natuur kan van alles zijn. Van je buurtpark, je eigen achtertuin of een daktuin. Al deze plekken kunnen d.m.v. frisse lucht en de fijne omgeving je een positiever gevoel bezorgen.

Hoe meer natuur er is en hoe ongerepter hoe beter.

7. Ban stress uit je leven

In de hedendaagse economie is het moeilijk om stress volledig uit je leven te bannen. En daarbij komt dat (gezonde) stress soms ook positieve invloeden heeft, zoals je meer gedreven maken om je werk af te maken.

In bepaalde mate en situaties is het dus gunstig, maar kan ook ongunstig zijn als er te veel cortisol (stress hormoon) wordt aangemaakt. Stress zorgt er dan voor dat je slechter in je vel komt te zitten met alle nare gevolgen van dien.

Stress aanpakken is vaak niet zo makkelijk en kun je alleen door de stress uit te weg te gaan of ermee leren omgaan. Het eerste is vaak niet mogelijk omdat je je baan of andere oorzaak vaak niet zomaar even kunt opzeggen. Er moet toch brood op de plan komen, wel kun je ermee leren omgaan en je zal hier best snel voordelen mee kunnen boeken.

Een cursus mindfulness kan erg helpen om stress te verlichten en de technieken kunnen daarna blijvend gebruik worden. Of te wel je leert nieuwe vaardigheden die je een leven lang nog kunt gebruiken. Het leuke is ook, dat je bij het gebruik van mindfulness steeds beter wordt in het bedrijven ervan, maar eigenlijk al vanaf het begin verschil merkt.

Daarnaast helpt mindfulness ook tegen andere klachten, zoals angst, woede en andere emoties waar men last van kan hebben. Als je hier beter in wilt worden kun je bijvoorbeeld beginnen met het lezen van boeken over mindfulness.

8. Doe ademhalingsoefeningen

In het verlengde van mindfulness liggen ademhalingsoefeningen en meditatie. Deze twee zijn vaak onderdeel van mindfulness en kunnen helpen om je geest en gedachten rustiger te maken. Het wordt steeds populairder in de Westerse wereld en dat komt omdat de mensen die dit doen, dit vaak allemaal beamen.

Wanneer je meer informatie wilt over ademhalingsoefeningen, kun je onze pagina daarover lezen.

9. Nuttig gezonde voeding

Gezonde voeding kan invloed hebben op je humeur energie niveau. Als je vaak en veel ongezond eet kan dit invloed hebben op je energie. Vaak ervaar je na ongezonde voeding een lichte energie opwelling als je hieraan gewend bent, maar over de rest van de dag heb je over het algemeen minder energie bij een ongezond eetpatroon.

Dit komt door de vele suikers die in het eten zitten en andere ongezonde voedingsstoffen. Mensen die stoppen met eten van suikers ervaren op de korte termijn ook een energie tekort (vanwege het niet verkrijgen van een boost door de suikers) en op de lange termijn juist meer energie. Dan zijn ze gewend aan het niet meer eten van suikers.

Het is daarnaast belangrijk om voldoende aminozuren, vitamines en mineralen binnen te krijgen. Hier zitten veel gezondheidsvoordelen aan vast.

10. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is goed meerdere aspecten van je gezondheid. Zo zorgt lichaamsbeweging niet alleen voor een mooier lichaam, waardoor je je zelfverzekerder kunt voelen, maar heeft het ook een positief effect op je mentale gezondheid.

Zo helpt lichaamsbeweging ook om stress tegen te gaan en is het een goede kans om nieuwe mensen te ontmoeten. Je kunt zo je sociale netwerk uitbreiden en het is erg gezellig om met andere mensen samen te sporten.

Verder is lichaamsbeweging goed voor je conditie, je algemene energie-niveau, een goede werking van de longen en andere organen, maar ook voor een betere slaap en meer zelfvertrouwen.

11. Vergroot je zelfvertrouwen en je zelfbeeld

Om sterker in je schoenen te staan, heb je meer zelfvertrouwen nodig. Je kunt op verschillende manier aan je zelfvertrouwen werken, onder andere door je zelfbeeld te verbeteren en je negatieve denkpatronen uit te schakelen. Mensen leven niet altijd het leven dat ze voor ogen hebben en dat betekent niet dat ze de lat veel te hoog leggen, al gebeurd dit soms ook wel.

Je kunt best dromen van een leuker en gelukkiger leven en zelfvertrouwen hoort daar ook bij. Zelfverzekerde mensen zijn over het algemeen gewoon gelukkiger, want ze vatten dingen anders op en leven positiever. Wel kan het lastig zijn om je zelfvertrouwen te vergroten, zeker als je hier nog niet heel bekwaam in bent. Een cursus zelfvertrouwen zou dan uitkomst kunnen bieden. Ook hebben wij een pagina gewijd aan hoe je meer zelfvertrouwen kun krijgen.

12. Lees boeken over geluk

Weet je nog niet zeker wat jou gelukkig maakt en/of ben je hier naarstig naar op zoek? Lees dan wat goede boeken over wat gelukkig zijn is en hoe je dit kunt worden. Wij hebben een pagina gewijd aan de beste boeken omtrent het onderwerp geluk.

13. Volg een GOEDE cursus op deze website

Het is belangrijk dat als je een cursus volgt over gelukkig worden dat je ook echt een goede cursus volgt en niet één of ander nutteloos programma. Je wilt immers af van je ongelukkige gevoelens.

Zo’n goede cursus hoeft niet eens lang te duren en kunt vrijwel direct na de cursus al rekenen op een blijvend effect. Dit hoef je niet allemaal uit te zoeken, want dat hebben wij al voor je gedaan.

Wat erg belangrijk is, is dat de stof goed te begrijpen is, dat de spreker inspirerend spreekt en dat het een blijvend effect heeft op de mensen die het volgen.

Hieronder hebben wij hapklaar een top 3 van de beste cursussen over gelukkiger worden voor je verzameld:

5 reacties op “Tips om gelukkiger te worden”

  1. Erg interessant dat hier zo in wordt gegaan op hoe je je gelukkig kan voelen.
    Een van de belangrijkste dingen om je gelukkiger te voelen blijkt het hebben van een doel. Een doel waar je naartoe kan werken en wat jou een reden geeft om uit je bed te stappen in de ochtend.

    In mijn podcast genaamd: Levenslessen heb ik gesproken met Ellen Dreezens over hoe belangrijk het is om een doel in je leven te hebben. Ook het toestaan van rouw en het verdrietig mogen zijn kan een grote impact op je geluksniveau realiseren.
    Wil je de podcast zien? Dat kan hier: https://youtube.com/channel/UCI95ljOJzyaNEh4nGgxhlrg

    De aflevering met Ellen Dreezens komt spoedig online

  2. Pingback: Hoe je negatieve gedachten kunt doorbreken - Mindsetking

  3. Pingback: Hoe kun je goed uitrusten na een drukke dag? - Mindsetking

  4. Pingback: Leren omgaan met je negatieve gedachten. Mindsetking

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *