is wandelen goed voor je figuur

Wat doet wandelen met je figuur?

Heb je je ooit afgevraagd: wat doet wandelen met je figuur? Dan ben je niet de eerste die met deze vraag bij ons aanklopt. Wandelen is zeer toegankelijk en een zeer populaire en makkelijk instapbare activiteit. Niet alleen omdat het een van de meest toegankelijke vormen van lichaamsbeweging is, maar ook omdat de voordelen verder gaan dan alleen maar een beetje bewegen. Bij Mindsetking hebben we erg veel onderzoek gedaan naar de effecten van wandelen en hierbij ook wetenschappelijke hulpbronnen geraadpleegd. Een aantal van de voordelen van wandelen zijn inderdaad gewichtsbeheersing en vetverlies tot een betere houding en spierdefinitie. Dit maakt de voordelen best wel indrukwekkend. Maar de échte vraag die we vaak horen, en waar we vandaag op willen inzoomen, is: hoe beïnvloedt wandelen je figuur precies en op welke manieren kan dit nadelig en voordelig voor je zijn? Lees ons artikel goed door en kom erachter of wandelen jouw figuur op de wenselijke manier kan beinvloeden.

De wetenschap achter wandelen en het effect op je lichaam

Wandelen is meer dan alleen maar veel stappen zetten; er zit eigenlijk een hele wetenschap achter (die ik graag met je deel). Laten we beginnen met ons basaal metabolisme. Dat is de energie die ons lichaam in rust verbruikt en het is belangrijk dat je dit begrijpt. Door te wandelen krijgt dit metabolisme een flinke boost, wat betekent dat je meer calorieën verbrandt, zelfs wanneer je niet actief bent. Vrij cool, of niet soms? En dan is het ook belangrijk om wat over de spieractiviteit te weten. Als je denkt dat wandelen niet zo intensief is als, zeg, hardlopen of gewichtheffen, dan heb je wel enigzins gelijk, maar onthoud het volgende. De manier waarop je spieren werken tijdens een wandeling verschilt enorm van andere vormen van lichaamsbeweging, maar de spieren worden wel op hun eigen (bepaalde) manier geactiveerd, wat leidt tot tal van gezondheidsvoordelen.

Voordelen van wandelen voor je lichaam:

  • Verbeterde vetverbranding en hulpmiddel bij afvallen.
  • Stimulering van spierversteviging en -definitie – mede door gewichtsverlies (B).
  • Verhoogde flexibiliteit en mobiliteit.
  • Bevordering van een betere bloedsomloop.
  • Versterking van de botten en gewrichten.
  • Vermindering van stress en verhoging van mentale helderheid.
goed figuur door wandelen

Wat voor figuur zal je wel van wandelen krijgen?

Wanneer je met enige regelmaat gaat wandelen, vooral in combinatie met een gebalanceerd dieet, kan je verwachten dat je lichaam slanker en meer gestroomlijnd wordt. Het is een vorm van lage intensiteit cardio, wat betekent dat je calorieën verbrandt en mogelijk daarnaast overtollig en hardnekkig vet verliest, met name rond de buik, heupen en dijen. Het resultaat van wat wandelen met je figuur doet? Een verfijndere, afgeslankte lichaamsvorm die de natuurlijke contouren van je figuur benadrukt, maar niet persé vergroot. Wel kan wandelen dus ook effectief zijn voor het verbranden van buikvet (veelgestelde vraag).

Welk figuur zal je niet van wandelen krijgen?

Hoewel wandelen veel voordelen heeft, is het belangrijk om realistische verwachtingen te hebben, vooral op het gebied van spieropbouw. Wandelen zal je niet de gespierde, gebeeldhouwde look geven die sommige mensen associëren met fitnessmodellen die intensieve krachttraining of bodybuilding boefenen. Wandelen richt zich voornamelijk op het verbeteren van het uithoudingsvermogen en het verbranden van calorieën, en dus niet op het opbouwen van meer spiermassa. Dus wat betekent dit voor je figuur: verwacht niet dat je na een wandelroutine plotseling grotere biceps, een mooie borstkast of gespierde dijen krijgt. Het is meer een oefening voor algemeen welzijn en conditie dan voor spierdefinitie.

Wetenschappelijk onderzoek naar het effect van wandelen op je figuur

In een klinisch onderzoek van 12 weken is het effect van twee verschillende hoeveelheden wandeloefeningen in combinatie met een vetarm dieet onderzocht bij een etnisch diverse groep van 56 overgewichtige premenopauzale vrouwen. Hierbij waren de deelnemers verdeeld in drie groepen: één groep wandelde 30 minuten, 5 dagen per week, de tweede groep wandelde 60 minuten, 5 dagen per week, en de derde groep volgde alleen het vetarme dieet. Alle groepen lieten na 12 weken significante verbeteringen zien in gewicht, vetpercentage, BMI en andere gezondheidsgerelateerde variabelen, wat ook wel logisch lijkt toch? Opvallend was dat er geen groot verschil was tussen de resultaten van de twee wandelgroepen uit dit onderzoek. De conclusie was: zowel 30 minuten als 60 minuten wandelen in combinatie met een dieet levert vergelijkbare gezondheidsvoordelen op. Dus, zelfs een half uur wandelen op de meeste dagen van de week kan net zo gunstig zijn als een uur, zeker in combinatie met een gebalanceerd dieet.

Hoe vaak en hoe lang moet je normaal gesproken wandelen voor zichtbare resultaten?

Laten we één ding vooropstellen: wandelen gaat je niet die gespierde bodybuilder look geven en dat hoeft ook helemaal niet. Maar dat betekent niet dat wandelen geen opmerkelijke invloed kan hebben op je figuur en algehele gezondheid. Wandelen is een geweldige manier om extra calorieën te verbranden, je cardiovasculaire gezondheid te verbeteren en ook je mindset een positieve boost te geven.

Maar hoeveel moet je nu eigenlijk wandelen om van deze voordelen te plukken en hoeveel moet je wandelen om je figuur te verbeteren? De algemene richtlijn is om dagelijks zo’n 30 minuten actief te wandelen en we lazen in bovenstaand onderzoek dat 60 minuten niet veel meer doet op dagelijkse basis dan 30 minuten (voor de meeste voordelen). 60 minuten wandelen voor een mooier figuur heeft wel zin, omdat je in 60 minuten wel meer calorieën verbrand als in 30 minuten en dus verlies je sneller vet en gewicht. Wat de meeste mensen dan weer mooi vinden voor hun figuur.

Wil je afvallen voor een beter figuur met wandelen? Probeer dan zoveel mogelijk te wandelen per dag om maximaal calorieën verbranden en eerder je gewenste (lagere) vetpercentage te verkrijgen. Een nog beter alternatief is vaak hardlopen voor je figuur, omdat je dan meer calorieën verbrand.

Combineren van wandelen met andere oefeningen

Wandelen is zoals je hebt kunnen lezen dus al fantastisch op zichzelf, maar soms willen we net dat beetje extra om ons gewenste figuur te bereiken. Het combineren van wandelen met andere oefeningen kan net even dat extra duwtje in de rug geven dat je nodig hebt om jouw ideale figuur te bereiken. Het is niet alleen verfrissend voor je training, maar helpt ook om je lichaam op verschillende manieren te stimuleren, waardoor je van nog meer voordelen kunt genieten.

Aanbevolen combinatieoefeningen voor optimale resultaten:

  • Krachttraining: Na een wandeling, werk met lichte gewichten of doe lichaamsgewicht oefeningen zoals squats, bench-press, push-ups en lunges.
  • Aanvullende (andere) cardio oefeningen: trainen op een crosstrainer of roeimachine geeft je lichaam weer een andere oefeningen, waardoor je net weer andere spieren belast als met wandelen. Zo houd je je hele lichaam lekker fit!
  • Yoga: Ideaal om te combineren met wandelen, want yoga biedt ook vele voordelen. Zo verbetert yoga onze flexibiliteit, onze houding en biedt het een moment van mindfulness.
  • High-Intensity Interval Training (HIIT): Korte bursts van intensieve activiteit gevolgd door herstelperiodes zijn een veelgebruikte loopband training. Dit kan zelfs gedaan worden tijdens het wandelen, door afwisselend snel en langzaam te lopen om zo je hartslag te verhogen en uiteindelijk meer calorieën te verbranden.

En voor degenen onder ons die graag binnen trainen of te maken hebben met onvoorspelbaar weer, zijn loopbanden een geweldige oplossing om meer calorieën te verbranden. Wil jij weten hoeveel calorieën je op de loopband nou exact verbrand? Lees dan ons bijbehorende artikel hierover.

Bonues tip: Door aanvullend nog met de instellingen te spelen, kun je heuvels bewandelen op de loopband of intervaltrainingen uitvoeren, wat je wandelingen intensiever maakt, waardoor je eerder dat gewenste figuur bezit.

Fysiotherapeut | + berichten

Bert Bauzon is gediplomeerd fysiotherapeut, gespecialiseerd in spinale zorg en algemene fitheid. Hij schrijft artikelen over bewegingswetenschap, gezondheid en welzijn.