Wat kun je doen tegen stress

Wat te doen tegen stress?

Wat kun je doen tegen stress?

Wat te doen tegen stress? Veel mensen hebben tegenwoordig last van stress en dat is een zorgwekkend iets. Want stress is funest. Niet alleen voor je mind maar ook voor je body. Stress gerelateerde klachten kunnen zich overal in je lichaam manifesteren met alle gevolgen van dien. Stress moet je dus zien te voorkomen, maar hoe doe je dat en wat te doen tegen stress?

Je wapenen tegen stress

Zodra je symptomen van stress ervaart of een structureel gevoel van onrust in jezelf bespeurt, dan wordt het hoog tijd om jezelf te wapenen tegen stress. Dit doe je bij voorkeur door stressvolle situaties te vermijden en uit de weg te gaan. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Je kunt nu eenmaal met gebeurtenissen geconfronteerd worden die je niet kunt voorkomen of waar je absoluut geen invloed op kunt uitoefenen. Het enige wat dan nog overblijft is dat je er mee om leert gaan. Wat te doen tegen stress en zijn er stappen die jij zelf kunt zetten om stress tegen te gaan? Gelukkig wel! Er talloze acties die jij kunt ondernemen om jouw stressniveau te verlagen. Hieronder een aantal van deze acties (op alfabetische volgorde):

Bosbaden

Baden in het bos komt uit Japan alwaar ze dit Shinrin Yoku noemen. De vraag “wat te doen tegen stress” wordt daar met deze meditatieve manier van ontstressen beantwoord. Sterker nog, bosbaden wordt daar vaak ingezet als therapie. De bedoeling is om jezelf onder te dompelen in een groene (naald)bosomgeving. Door mindful en in alle rust de atmosfeer van het bos in je op te nemen, dalen zowel je hartslag als je bloeddruk. Ook scheiden naaldbomen en coniferen een bepaalde stof uit (fytoncides) die antimicrobiële eigenschappen heeft en heilzaam is voor je lichaam. Er zijn verschillende bossen in Nederland waar je uitstekend kunt bosbaden en ontstressen. Naaldbossen vind je bijvoorbeeld op de Veluwe, in Noord-Brabant en in Drenthe.

Etherische oliën

Essentiële oliën, oftewel etherische oliën, worden al eeuwen gebruikt als smaakstoffen, geurstoffen en alternatieve geneesmiddelen. Met name als een geurstof of toevoeging aan een massageolie, zijn er een paar etherische oliesoorten zeker behulpzaam bij de beantwoording van de vraag “wat te doen tegen stress”. Specifieke oliën die helpen om te ontspannen, tot rust te komen en om stress tegen te gaan zijn bijvoorbeeld: Bergamot, Lavendel, Kamille, Sinaasappel en Venkel. Door een aantal druppels op een geurblokje of aroma verdamper (of zelfs op je kussen) te doen, verspreid je een aangename geur die verlichtend werkt op jouw stressgevoelens.

Meditatie

Als je je afvraagt “wat te doen tegen stress”, dan is meditatie ook een goede manier om te ontstressen. Bij meditatie richt je je op je ademhaling en probeer je gedachten van je af te zetten. Tijdens dit proces neem je ook afstand van stressgevoelens, wat helpt om te ontstressen. Dit vergt wel enige oefening maar het uiteindelijke resultaat is dat je minder stress ervaart en je ook sneller en beter toekomstige stressvolle situaties, los kunt laten.

Mindset

Je mindset is de manier waarop je denkt, wat je gelooft en hoe je in het leven staat. Dit is voor een groot deel bepalend voor hoe snel je “in de stress schiet” en hoe je daar mee omgaat. Wanneer je in je achterhoofd houdt dat je vaak geen invloed kunt uitoefenen op situaties die stressvol zijn, maar dat je alleen invloed hebt op hoe jij met die situaties omgaat, dan is je mindset hetgeen jou kan redden. Vaak ben je gebaat bij een meer positieve mindset of moet je jezelf her-programmeren om met minder “controle” tevreden te zijn. Je mindset veranderen staat dan ook wellicht meer in verhouding tot “wat te ervaren als stress” dan “wat te doen tegen stress”.

Mindfulness

Naadloos op de twee bovenstaande sluit mindfulness aan. Mindfulness kun je goed in combinatie met meditatie gebruiken en hoort eigenlijk altijd beoefend te worden als je je mindset wilt verbreden. Mindfulness leert je eigenlijk omgaan met je gedachten, gevoelens en emoties. Je wordt er rustig en ontspannen van. Je kunt het overal en altijd toepassen en geeft je een streepje voor. Je wordt er een sterker en krachtiger persoon van, omdat je meer controle krijgt over je eigen mindset. Super tof. Wij hebben een korte pagina gewijd aan hoe je kunt starten met mindfulness.

Sporten

Bij lichamelijke inspanningen verschuif je de aandacht weg van geestelijke inspanning. Dit kan enorm stress-verlagend werken. Door jezelf in het zweet te lopen, fietsen, bodypumpen, fitnessen of crosstrainen, zorg je ervoor dat je lichaam dopamine, serotonine en endorfine aanmaakt. Dit worden ook wel gelukshormonen genoemd. Deze neurotransmitters werken als anti-stress hormonen waarmee je een krachtig wapen hebt tegen stress. Regelmatig sporten is een efficiënt middel om de stress die je ervaart tegen te gaan.

Vermijden

Hoewel het niet altijd mogelijk is, blijft het vermijden van stressvolle situaties natuurlijk het beste wapen tegen stress. Immers, wat er niet in komt hoeft er ook niet uit. Het loont dus om te onderzoeken welke situaties jou stress brengen en of je deze uit de weg kunt gaan. Het is dan uiteraard wel van belang dat je dit enigszins objectief probeert te beoordelen. Vaak hebben mensen de neiging om zichzelf gevangen te houden in situaties die stressvol zijn. Bijvoorbeeld door die korte deadlines telkens weer te accepteren of zich toch de organisatie van de familiereünie in de maag te laten splitsen. Als je weet dat dit voor jou veel stress met zich meebrengt, dan kun ook alleen akkoord gaan met een ruimere deadline of gewoon weigeren om de reünie te organiseren. “Nee” mag ook gezegd worden…

Yoga

Tijdens het uitoefenen van yoga is een gecontroleerde ademhaling van belang. Deze brengt een meditatief component en zijn ondersteunend aan verschillende yogaposes. De poses zijn er vervolgens weer op gericht om je lichaam te ontdoen van spanning en stress. Yoga ken ook vele voordelen, op het gebied van lichaam en geest. Hoewel er niet in iedereen een master-yogi schuilt, heb je met een dagelijkse yogasessie wel een waardevolle anti-stress activiteit te pakken. Zelfs als deze maar een kwartiertje duurt. Wil je de beste online instapcursus voor Yoga?

4 reacties op “Wat te doen tegen stress?”

  1. Pingback: Wat is stress eigenlijk en wat kun je ermee doen? - Mindsetking

  2. Pingback: Wat is emotionele intelligentie en hoe krijg je het? - Mindsetking

  3. Pingback: 21 voordelen van yoga op een rijtje! - Mindsetking

  4. Pingback: Zit jij er doorheen? Je bent niet alleen. - Mindsetking

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.