hoe weet je of je onzeker bent

Wat zijn de symptomen van onzekerheid?

In dit artikel gaan we dieper in op wat onzekerheid is en wat de symptomen zijn, maar ook een oplossing zoeken

Het is moeilijk te geloven dat niemand perfect is, maar in de huidige samenleving is dit de norm geworden. Van sociale media tot Hollywood, iedereen heeft gebreken en mensen raken er steeds meer aan gewend om ze te zien.

Veel van deze gebrekkige kenmerken komen in de vorm van onzekerheid. Sommige mensen hebben het geluk om van hun onzekerheid af te komen, terwijl anderen niet zoveel geluk hebben. Hier zijn enkele tips om van je onzekerheid af te komen.

Lees in dit artikel meer over wat onzekerheid is in verschillende situaties en over de symptomen van onzekerheid. Echter zullen we daarnaast ook (korter) in gaan op de gevolgen en wat je er eventueel aan kunt doen.

Hoe weet je of je onzeker bent?

Onzekerheid is een gevoel van twijfel, onzekerheid en angst. Onzekerheid is niet altijd een slechte zaak, omdat het een individu ertoe kan brengen om beter te worden of harder te werken.

Constante gevoelens van onveiligheid kunnen echter uw kwaliteit van leven ernstig aantasten. Dus hoe weet je of je onzeker bent?

Symptomen van onzekerheid

Onzekerheid is een van de moeilijkste dingen om onder ogen te zien en te overwinnen, maar het kan worden gedaan.

Er zijn veel manieren om door onzekerheid heen te komen, en wat je doet hangt af van wie je bent en hoeveel je wilt veranderen.

Voor sommige mensen kunnen professionele hulp- of steungroepen de beste manier zijn om vooruit te komen. Voor anderen is dit misschien niet nodig als ze hun denkpatronen over zichzelf kunnen veranderen. (B)

Wat zijn over het algemeen symptomen van onzekerheid:

  • Teveel luisteren naar meningen van anderen en hier je gedrag op aanpassen.
  • van jezelf vinden dat je geen fouten mag maken.
  • Voornamelijk de focus leggen op wat je nog wil bereiken en niet blij zijn met wat je bereikt hebt.
  • Erg veel vergelijken met anderen.
  • Veel nadenken over je eigen (zogenaamde) miskleunen en jezelf hiervoor veroordelen.
  • Denken dat je niet goed genoeg bent
  • Super veel nadenken over hoe je beoordeeld zal worden door anderen. Vaak ook negatief denken.
  • Streven naar perfectie om teleurstelling te voorkomen.
  • Je laat leiden door wat anderen van je vinden om te bepalen of je iets goed doet. 
  • Dingen vaak erg ”zwart wit” zien.
  • Vaak nadenkt over hoe anderen je negatief kunnen beoordelen.   
Ben ik onzeker
Je kunt er slecht in je vel zitten door je onzekere gevoelens, misschien kun je dit oplossen. Een arts of zorgverlener weet dit altijd het beste.

Ben ik onzeker?

Het is normaal om wat onzekerheden te hebben, maar te veel daarvan zijn niet gezond. Je kunt van je onzekerheid afkomen door met een therapeut of therapeut te praten, of zelfs door je gedachten op papier te zetten.

Onzekerheid in verschillende leeftijdsgroepen

Er zijn veel verschillende leeftijdsgroepen, adolescenten, volwassenen en ouderen, maar ook kinderen. De onzekerheid van deze leeftijdsgroepen is divers omdat ze zich in zeer verschillende levensfasen bevinden.

Onzekerheid voor een adolescent kan zijn welke universiteit hij moet volgen, terwijl de onzekerheid van een volwassene kan zijn hoe hij een beslissing moet nemen over welke auto hij moet kopen.

Het enige dat alle leeftijdsgroepen gemeen hebben, is onzekerheid.

Onzekerheid bij jongeren / adolescenten

Jongeren zijn vaak onzeker over wat ze willen doen in het leven, of waar ze thuishoren. Ze kunnen hierdoor onzeker en zelfbewust worden. Er zijn echter veel manieren om onveiligheid tegen te gaan.

Een manier is bijvoorbeeld om je te omringen met mensen die je een gelukkig en gesteund gevoel geven.

Als je je concentreert op de goede dingen die gebeuren in plaats van op de slechte dingen die gebeuren, dan zal het gemakkelijker voor je zijn om niet ontmoedigd te raken wanneer tegenslag toeslaat.

Onzekerheid bij pubers

Soms kom je er als ouder misschien pas achter dat je zoon of dochter in de problemen zit als je het observeert. Dit kan minder het geval zijn bij jongens, in welk geval je een stoere of ruwe houding kunt zien achter de uitdagende houding van het kind.

Probeer voorbij dit gedrag te kijken, want je kunt vaak een kind ontdekken dat zich daaronder onzeker voelt.

Nieuwe verplichtingen worden op een student gelegd. De middelbare school vereist veel meer zelfstandigheid. Nieuwe doelen kunnen het individu onzeker maken.

Je denkt na of je aan die eisen kunt voldoen. Wie dat (nog) niet kan, wordt depressief en voelt zich echt eenzaam.

Onzekerheid bij (kleinere) kinderen

Naarmate de jaren verstrijken, speelt het uiterlijk van kinderen een steeds belangrijkere rol. Als jouw kind bijvoorbeeld voortdurend wordt gepest, kan dit veel twijfel bij hem oproepen.

In veel gevallen wordt het midden in plotselinge, levensveranderende gebeurtenissen ook geassocieerd met een toestroom van relatief plotselinge blootstelling aan intense situaties.

Dergelijke gebeurtenissen kunnen een echtscheiding, schoolaanpassingen, een traumatische ervaring of de dood of een andere belangrijke persoon zijn.

Dit betekent inderdaad niet altijd dat kinderen uit gescheiden gezinnen of broers en zussen van overleden ouders daarna voor altijd onzeker zullen zijn.

Dit hangt grotendeels af van de aard en de therapiestrategie dat zij deze factoren overnemen. Raadpleeg ook zeker uw arts of zorgverlener als u dergelijke dingen opmerkt.

Een gedragsprobleem of een leerdilemma, zoals dyslexie of een ontwikkelingsstoornis, zoals aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) of autismespectrumstoornis (ASS), kan een noemenswaardige rol spelen bij onzekerheid.

Onzekerheid bij ouderen

Onzekerheid is een gevoel dat veel mensen op een bepaald moment in hun leven hebben gehad. Het kan het gevolg zijn van veel verschillende stressoren, zoals armoede, misbruik en verwaarlozing.

Niemand is immuun voor onzekerheid, zelfs niet degenen die alles voor elkaar lijken te hebben. Zelfs degenen die een hoog zelfbeeld lijken te hebben, kunnen zich van tijd tot tijd nog steeds onzeker voelen.

Om van je gevoelens van onzekerheid af te komen, moet je iets doen aan de oorzaak van deze gevoelens.

Personen die geplaagd worden door chronische onzekerheid hebben dit gevoel vaak gekoppeld aan een aantal externe gebeurtenissen, maar hun psychische toestand wordt voornamelijk veroorzaakt door hun onrealistische verwachtingen en negatief zelfbeeld.

Het kan een individu ertoe aanzetten zich minderwaardig te voelen dan anderen. Ze hebben het gevoel dat ze op een dag minder succesvol zullen zijn dan anderen, en dan hebben ze een schuldgevoel en schaamte over het falen.

Dingen die neurotische minderwaardigheidsgevoelens veroorzaken, hebben niets te maken met hoe anderen over jou denken. Het is eerder te wijten aan je onredelijke verwachtingen voor jezelf in de rol van een verantwoordelijke persoon.

Zorg ervoor dat je niet onzeker wordt, je gaat de verkeerde kant op
Ben je al geruime tijd onzeker? Je gaat de verkeerde kant op, er zijn professionals die je kunnen helpen.

Extreme onzekerheid

Extreme onzekerheid wordt vaak geassocieerd met een emotionele toestand. Naarmate de wereld complexer wordt, is het gemakkelijk om minder zeker te zijn over wat er daarna gaat gebeuren.

Er zijn veel dingen die je kunt doen om van je onzekerheid af te komen. Je zou een pauze kunnen nemen van sociale media en de verbinding met het “nieuws” kunnen verbreken, of naar rustgevende muziek kunnen luisteren waardoor je je ontspannen voelt.

Door goed voor jezelf te zorgen door goed te eten, te sporten en voldoende te slapen, zul je je minder gestrest voelen.

Sociale angst en onzekerheid

In de huidige samenleving vergelijken we onszelf altijd met anderen. Er is altijd wel iemand mooier met een betere auto en zelfs een beter huwelijk.

Het is gemakkelijk om in de val te lopen van onzekerheid en vergelijking en deze gevoelens kunnen je leven overnemen.

Degenen die sociaal angstig zijn, kunnen veel moeite hebben om hun mening te uiten. Ze zijn vaak bang om voor de gek gehouden te worden of in een gevecht te raken.

Weer anderen vinden dat ze oninteressant zijn en niets aardigs te zeggen hebben. Ze zijn zich ook vaak acuut bewust van lichamelijke symptomen zoals blozen, trillen en zweten.

Om zichzelf te behoeden voor afwijzing of negatief oordeel van anderen, vermijden mensen met sociale angst regelmatig sociale situaties.

Ze kunnen bijvoorbeeld niet naar verjaardagsfeestjes gaan of de telefoon beantwoorden als hun naam op het schema verschijnt.

Misschien vindt je het ook lastig om duidelijk te communiceren en wil je jouw communicatie verbeteren?

Wat is emotionele onzekerheid? Bestaat dit?

Sommige mensen zien het misschien als een onaantrekkelijke persoonlijkheidskenmerk, terwijl anderen het misschien zien als iets waardoor ze opvallen.

Maar in werkelijkheid is de behoefte om aardig gevonden te worden door anderen de oorzaak van onzekerheid. Nou, gelukkig voor jou zijn er manieren om van onzekerheid af te komen.

Een manier is om je uniekheid te omarmen en jezelf te zijn. Een andere manier is om alle negativiteit in hun leven kwijt te raken en positief te leven.

Emotionele onzekerheid kan worden gezien als een constante behoefte om dingen buiten jezelf te doen om jezelf gerust te stellen en je onzekerheden te verlichten.

Het weerhoudt je ervan om ook maar iets te doen, wanneer je validatie het meest nodig hebt.

Onzekerheid en depressieve gevoelens

Onzekerheid is iets dat zowel slopend als verlammend kan zijn. Het is vaak moeilijk om te weten hoe je van onzekerheid af kunt komen, omdat het zo krachtig kan aanvoelen.

Hier zijn enkele manieren waarop u het proces van het overwinnen van uw onzekerheden kunt starten.

Gevoelens van angst en onzekerheid

Leven in een wereld waar alles onvoorspelbaar is, leven met een gevoel van angst en onzekerheid die beide natuurlijk zijn voor mensen, is de keerzijde van proberen alleen te leven.

Je hebt misschien het gevoel dat je toekomst er somber of onzeker uitziet, omdat je misschien niet weet wat er gaat gebeuren.

Mensen merken dat ze zich elke dag minder zelfverzekerd voelen omdat ze constant bang zijn voor wat er gaat gebeuren, dus het kan moeilijk zijn om van onzekerheid af te komen. Maar er zijn manieren.

Misschien ook interessant: hoe kun je omgaan met angst?

Gevolgen van onzekerheid

Onzekerheid. Het is iets waar de meeste mensen zich niet prettig bij voelen. Er zijn veel gevolgen van onzekerheid, maar wat kun je doen om het beter te maken? Ik geloof dat een van de belangrijkste dingen die je kunt doen, is werken aan je gevoel van eigenwaarde.

Uit een onderzoek van het National Institute of Mental Health bleek dat mensen met een laag zelfbeeld vaak nerveuzer en depressiever zijn in tijden van onzekerheid. Hoe meer je over jezelf weet, hoe minder onzeker je je zult voelen!

Test voor onzekerheid

Het kan moeilijk zijn om je zelfverzekerd te voelen, maar er zijn tal van manieren om je onzekerheden te overwinnen. Mensen moeten onthouden dat ze mensen zijn en dat niemand perfect is.

Probeer jezelf niet te vergelijken met anderen of hun posts op sociale media, want je zult nooit meten. Als je jezelf vergelijkt, denk dan aan de dingen die je anders maken, niet aan de dingen waardoor je je onzeker voelt.

Hoe kun je de symptomen van onzekerheid overwinnen
Denk jij dat je onzeker bent en wil je er vanaf? Hieronder volgen wat tips.

Onzekerheid overwinnen

Mensen die onzeker zijn, hebben vaak het gevoel dat ze iets missen, of dat ze minder waard zijn dan de mensen om hen heen.

Onzekerheid maakt voor sommige mensen deel uit van het leven – het tast hun zelfrespect aan en zorgt ervoor dat ze zich onwaardig, onzeker en zelfs angstig voelen.

Het is belangrijk dat mensen die aan onzekerheid lijden, weten dat het een veelvoorkomende ervaring is en dat er manieren zijn om het te overwinnen.

Hieronder wat tips die je mee kunt nemen voor jezelf of voor iemand anders:

Stel realistische doelen

Als je ambitieus bent, kan het moeilijk zijn om realistische doelen voor jezelf te stellen. Het komt voor dat je doelen stelt die misschien buiten je eigen mogelijkheden liggen, en dit kan je vervolgens tot mislukking leiden.

Het is heel belangrijk dat je jezelf niet onderschat, maar het is ook absoluut noodzakelijk dat je jezelf ook niet overschat.

Vergelijk jezelf niet teveel met anderen

Iedereen geniet van zijn of haar eigen unieke leven en reis. Sta niet toe dat afgunst van uw leeftijdsgenoten invloed heeft op hoe u ervoor kiest om dingen te bereiken.

Omdat iedereen zijn eigen weg in het leven volgt, moet je je niet teveel laten afleiden door andermans doelen.

Zorg voor een positieve omgeving

Zorg er dus voor dat je omgaat met degenen die je leven aanzienlijk fantastischer maken. Dit zijn de personen met wie je je op jouw passies kunt concentreren, evenals de gebieden waar je je comfortabel en vrij kunt voelen.

Wees niet (te) streng voor jezelf

Zelfverzekerd zijn betekent niet dat je moet geloven dat je ergens goed in bent of dat je alles goed moet kunnen. Het gaat erom dat je kunt accepteren dat je ook fouten zult maken.

Er zijn veel mensen die een succesvolle carrière hebben, maar toch onzeker en bang zijn om risico’s te nemen. Misschien helpt dit ook bij eventuele verkeerde denkpatronen, zoals dat het gras altijd groener lijkt aan de overkant.

Wees dank voor wat je hebt

Het is gemakkelijk om je minderwaardig of negatief over iets te voelen. Vooral in het tijdperk van sociale media, waarin we elkaars leven altijd in de gaten kunnen houden, is het gemakkelijk om het gevoel te krijgen dat je het leven misloopt.

Dit kan je dan het gevoel geven dat je iets mist, dus het is belangrijk om dankbaar te blijven voor de dingen die je al hebt.

Lees meer over de kracht en het geheim van dankbaarheid>>

1 reactie op “Wat zijn de symptomen van onzekerheid?”

  1. Pingback: Wat is piekeren en hoe stop je ermee? - Mindsetking

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.