deze man heeft veel communicatie vaardigheden en is hierdoor een goed voorbeeld

Communicatieve vaardigheden: de 7 beste en hoe ze te ontwikkelen

Mensen moeten communiceren om elkaar te begrijpen. Iedereen wil zijn ideeën duidelijk communiceren en heeft iets te zeggen. Een bericht wordt echter pas volledig en goed overgebracht als de ontvanger reageert en het begrijpt.

Basis communicatieve vaardigheden zijn noodzakelijk voor een succesvol communicatiekanaal en de duidelijkheid van het overbrengen van de boodschap. Communicatieve vaardigheden fungeren als een beschermend pantser dat de levering van berichten aan het beoogde publiek vergemakkelijkt.

Je persoonlijkheid zal sterk worden beïnvloed door het aanleren van communicatieve vaardigheden. In werkelijkheid bevordert effectieve communicatie vriendschappen en langdurige relaties. Effectieve communicatieve vaardigheden vergroten je geloofwaardigheid en geloofwaardigheid vergroot je eigen gevoel van eigenwaarde. Een verbinding met je familie, vrienden, kennissen, collega’s, enz. wordt mogelijk gemaakt door goede communicatieve vaardigheden.

Je kunt jouw boodschap op verschillende manieren verspreiden en er zijn ook verschillende communicatieve vaardigheden die je kunt gebruiken. Overleven vereist het vermogen om te communiceren. Als je bijvoorbeeld niet in staat bent om jouw sombere stemmingen met een professional in de geestelijke gezondheidszorg te bespreken, kun je ook het probleem niet aanpakken.

De 5 beste communicatieve vaardigheden

We begrijpen nu de waarde van effectieve communicatie in ons dagelijks leven. De volgende stap is het bepalen van de optimale communicatietechnieken. Veel communicatieve vaardigheden kunnen je helpen jouw punt over te brengen en tegelijkertijd open te staan voor kritiek.

De top vijf van communicatieve vaardigheden op deze lijst zijn zeer fundamenteel en zullen zowel verbale als non-verbale vormen van communicatie bevorderen. Deze vaardigheden zullen ook helpen bij je ontwikkeling als constructieve criticus.

Deze top zeven communicatieve vaardigheden zullen ook helpen bij zelfontplooiing en het vermogen om goed geïnformeerde beslissingen te nemen. Dit zijn de 7 beste communicatieve vaardigheden:

  1. Verbale communicatie vaardigheden
  2. Schriftelijke communicatieve vaardigheid
  3. De communicatieve vaardigheid luisteren
  4. Non-verbale signalen als communicatieve vaardigheid
  5. Empathische communicatieve vaardigheid
  6. De communicatieve vaardigheid feedback (feedback geven / feedback vragen / feedback ontvangen)

Verbale communicatieve vaardigheden

Eén van de fundamentele communicatieve vaardigheden die we op jonge leeftijd leren, is hoe te communiceren in geschreven en gesproken woorden, ook wel verbale communicatie genoemd. De basisgedachte achter mondelinge vaardigheden wordt gebruikt in dagelijkse taken. Het is ook een talent dat in het dagelijks leven goed van pas komt. Presentatie, spreken in het openbaar en gesprekken zijn allemaal voorbeelden van verbale communicatieve vaardigheden.

Schriftelijke communicatieve vaardigheid

Sms-berichten, brieven en andere soorten schriftelijke communicatie zijn inbegrepen. Dit vermogen helpt bij het begrijpen van argumenten door het beoogde publiek. Het begripsniveau van de lezer hangt af van hoe jij jouw geschreven woorden organiseert.
Schriftelijke communicatieve vaardigheden stellen je in staat om zeer effectief te zijn met jouw boodschap.

Non-verbale signalen communicatieve vaardigheid

Communicatie met behulp van non-verbale signalen sluit woorden uit. In plaats daarvan worden non-verbale signalen in communicatie beter opgemerkt door activiteiten zoals gezichtsuitdrukkingen, gebarentaal, dansen, enz. Mensen met een lichamelijke handicap hebben baat bij een grondig begrip van dit vermogen. Wanneer je communiceert met behulp van non-verbale signalen, kunnen onder andere mensen met een lichamelijke beperking je beter begrijpen. Dit vermogen helpt bij je bewustzijn van je omgeving en de perceptie van andere mensen van jou. Je kunt het merken wanneer je niet bent uitgenodigd voor een bijeenkomst of wanneer jouw supervisor niet bereid is je de promotie te geven die je verdient door jouw non-verbale cue-communicatievaardigheden te ontwikkelen.

Empathische communicatieve vaardigheid

In andermans schoenen staan en door hun emoties gaan, is wat het betekent om empathie te hebben. Als professionals in de geestelijke gezondheidszorg contact willen maken met en interactie willen hebben met hun cliënten, moeten ze over dit soort communicatieve vaardigheden beschikken. Dit is de belangrijkste communicatieve vaardigheid die leiders zouden moeten bezitten. Leiders hebben baat bij een beter begrip van waarom een teamlid niet optimaal presteert na het verlies van een dierbare. Leiders die met empathie kunnen communiceren, zijn beter in staat om naar behoefte op elke situatie te reageren.

Feedback communicatieve vaardigheid

Het laatste deel van het communicatietraject is feedback. Het is een manier voor de ontvanger om te reageren op een verzonden bericht. We wijzen kritiek vaak af, vooral als die ongunstig voor ons is. Een communicatieve feedbackvaardigheid is het vermogen om feedback te accepteren en te geven als middel tot verbetering en groei. Feedback is nuttig om iemands relaties, beroep of zichzelf te verbeteren. Het delen van kritiek is heilzaam, vooral wanneer dit neutraal en constructief wordt gedaan.

Assertiviteit Communicatief vaardig

Assertief zijn betekent communiceren terwijl je beleefd blijft, maar voldoende opkomt voor jezelf. Je zult helderder denken en je ideeën effectiever communiceren als je assertieve communicatieve vaardigheden hebt. Respect krijg je van collega’s en collega’s als je assertief bent.

Hoe communicatieve vaardigheden te ontwikkelen

Er is een spreekwoord dat stelt dat het eenvoudig is om een vaardigheid onder de knie te krijgen als je hem bewondert. Met alle voordelen die deze top 7 communicatieve vaardigheden bieden, ben ik ervan overtuigd dat je ze wilt bestuderen en in je leven wilt integreren. De zeven beste communicatieve vaardigheden kunnen op de volgende eenvoudige manieren worden ontwikkeld. Met voldoende herhaling en doorzettingsvermogen zullen ze echter een deel van je worden:

  1. Imitatie: kies ten minste drie van de beste communicatietechnieken die je aanspreken. Observeer vervolgens een vriend, een familielid of een collega die over effectieve communicatieve vaardigheden beschikt en probeer ze na te bootsen. Laten we luisteren als voorbeeld nemen van een communicatieve vaardigheid die je graag zou willen leren. Zoek een familielid of iemand anders waarvan je denkt dat deze over deze expertise beschikt en kopieer vervolgens zijn technieken en gedrag. De acties die mensen ondernemen tijdens het luisteren, zoals anderen niet onderbreken, parafraseren, etc., zijn goede voorbeelden om na te volgen.
  2. Vraag een goede vriend die altijd de waarheid over jou zal vertellen, wat je communicatiestijl is (bijv. uit de disc kleuren): dit zal je helpen feedback te krijgen over je communicatieve vaardigheden. Vermeld daarnaast welke communicatieve vaardigheden je mist. Sta open voor dit soort kritiek, vooral ook als het onaangenaam is. Het is belangrijk te blijven werken aan je communicatie om deze te kunnen verbeteren.
  3. Woon seminars over communicatieve vaardigheden bij: De meeste topbedrijven sturen leefstijlcoaches om hun medewerkers te helpen communiceren over communicatieve vaardigheden. De balans tussen werk en privéleven in het bedrijf zou door deze coachingsessies worden verbeterd. Jij als persoon kunt online zoeken naar betaalde of gratis lessen die helpen bij het aanleren van communicatieve vaardigheden. De certificaten die je kunt behalen met online cursussen, zullen jouw cv en sollicitatiebrief kracht bij zetten.
  4. Oefen regelmatig met mondelinge communicatie: hoe meer je spreekt, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt en hoe meer hiaten in de communicatie je zal opmerken. Maar om goed te spreken, is het belangrijk dat je consequent bent. Denk na over wat je wil zeggen en op welke manier je interactie wil hebben met de luisteraars terwijl je spreekt.
Een afbeelding van goede en slechte communicatievaardigheden
Hierboven zie je goede en slechte communicatievaardigheden, waar we hieronder dieper op in zullen gaan!

Effect van goede communicatieve vaardigheden op persoonlijke ontwikkeling

  1. Betrouwbaarheid: Mensen die goed kunnen communiceren, zijn gemakkelijker te vertrouwen. Dit komt omdat ze vrij duidelijk zijn over wat voor soort mensen ze zijn en daarnaar handelen.
  2. Je denkt na over je woorden voordat je spreekt: goede communicatietechnieken moedigen dit aan. Je bent voorzichtig met jouw woorden en je zult niet verantwoordelijk worden gehouden voor iets dat je nalaat uit te drukken.
  3. Maak een weloverwogen beslissing: met effectieve communicatieve vaardigheden, zoals luisteren, besteedt je mogelijk meer tijd aan het doordenken en analyseren.
  4. Zelfvertrouwen: Als je goed kunt schrijven en mondeling kunt communiceren, ben je ervan verzekerd dat je je tegenover anderen kunt uiten. Als je je zelfverzekerd voelt, zal je merken dat je veel oogcontact maakt en je echt op je gemak voelt tijdens het spreken.
  5. Ruimdenkend: een ruimdenkend persoon blinkt uit in het opsommen van mogelijkheden in elk aspect van het leven. Ondanks hun verschillen respecteren ze de mening van anderen enorm.
  6. Respect: wanneer je communiceert, zullen andere personen zich gewaardeerd en gewaardeerd voelen. Hieruit volgt respect. Gewoon opdagen en empathie met hen is alles wat nodig is.

Slechte communicatieve vaardigheden

Zonder enkele elementaire slechte communicatietechnieken te begrijpen, schiet dit artikel tekort. In tegenstelling tot hun succesvolle prestaties, herinneren mensen zich altijd wanneer ze grof worden aangesproken of wanneer hun presentatie een afkeurende blik krijgt. De langdurige effecten van slechte communicatie zijn hierdoor ook duidelijk en zullen lang blijven rondspoken in het hoofd van mensen. De volgende voorbeelden van slechte communicatie komen veel voor in de huidige samenleving:

  1. Gebrek aan emotie: toon geen blijk van empathie. gebrek aan het vermogen om de emoties van mensen te begrijpen.
  2. Eenzijdig praten: je geeft de ander geen kans aan het woord. Erg egocentrisch ben je op dat moment en je hebt alleen aandacht voor jezelf.
  3. Staren: zonder oogcontact te maken of bij te dragen aan het gesprek zonder enige gesproken of geschreven taal. Dit is erg ongemakkelijk en verwarrend voor je gesprekspartner.
  4. Onvermogen om non-verbale signalen te lezen: niet in staat om te reageren op de lichaamssignalen en gezichtsuitdrukkingen van de ander.
  5. Beledigende opmerkingen geven als feedback: vooral op het werk of in een sociale bijeenkomst: sarcastische opmerkingen, vooral in een professionele setting.

Vooruitgang blijven boeken…

Je moet volhardend zijn en deze communicatieve vaardigheden blijven gebruiken als je ze een onderdeel wilt maken van wie je bent. Met effectieve communicatieve vaardigheden, zoals de top zeven in dit artikel, kun jij vooruitgang boeken in jouw baan, relaties (effectiever) aangaan en onderhouden en je eigen gevoel van eigenwaarde verbeteren. Welke verdere communicatietechnieken ken jij? Laten we er hieronder in de reacties over praten!

+ berichten

Josephine is een communicatie expert en heeft daarnaast veel kennis opgedaan over gedrag in organisaties en psychologie. Op dit moment is zij werkzaam als mental health counselor. Als Mental Health counselor voert zij de volgende taken uit: ontzorgsessies uitvoeren, het maken van strategische planning voor loopbaanverbetering, stress management, anggstbeheersing, het behandelen van alle soorten depressies. Daarnaast vindt ze het leuk om artikelen te schrijven over gerelateerde onderwerpen voor websites zoals deze.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *