tips om je zelfvertrouwen te vergroten

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? (In verschillende situaties)

Wil jij jouw zelfvertrouwen vergroten?

Op deze pagina zullen we je tips geven over hoe je je zelfvertrouwen kunt vergroten. Wil je weten wat zelfvertrouwen is? Lees dan eerst onze pagina over zelfvertrouwen.

Realiseer je dat deze pagina handig is om ideeën op te doen, maar dat wanneer je last hebt van een erg laag zelfbeeld of nauwelijks zelfvertrouwen hebt, het altijd raadzaam is om professionele hulp te zoeken.

Deze is pagina is dus een handig inzicht, maar kan je niet direct helpen je zelfvertrouwen te vergroten. Als je toch aan de slag wilt met je zelfvertrouwen zonder professionele hulp, kan een cursus erg handig zijn. Frank is bekend van de Telegraaf, het AD, Happinez en meer. Hij helpt je graag je zelfvertrouwen te vergroten.

Zelfvertrouwen vergroten

Tips om je zelfvertrouwen te vergroten

De volgende tips gaan je helpen om andere inzichten te krijgen en nieuwe ideeën op te doen. Hopelijk ga je er blij mee zijn!

Zelfvertrouwen vergroten algemeen

Lichaamstaal

Dit is één van de belangrijkste aspecten. Amy Cuddy heeft er eens een Ted Talk over gehouden. Het belang van lichaamstaal is gigantisch. Niet alleen voor hoe je op anderen overkomt, maar ook voor je eigen gevoel!

Power posing (een sterke lichaamshouding) van twee minuten kan je testosteron met 20% laten stijgen en je cortisol met 25% laten zakken. Als je een zwakke houding aanneemt, kan je testosteron met 10% zakken en je cortisol met 15% laten stijgen.

Testosteron is een hormoon dat je meer positieve energie geeft en je jezelf sterker laat voelen. Cortisol is het stresshormoon en is niet wenselijk als je je lekker en ontspannen wilt voelen.

Daarnaast is er een onderzoek gedaan naar mensen die aangenomen werden op sollicitatiegesprekken. Het bleek dat het merendeel van de personen die aangenomen werden, personen waren met een sterke lichaamshouding en dat mensen met een zwakke lichaamshouding een stuk minder vaak aangenomen werden. Beslist wat goede redenen om wat aan je houding te veranderen!

Neem het geheugen niet te serieus

Je geheugen is vrij selectief, maar kan je soms wel in de weg zitten. Het doet dit door je vooral negatieve situaties te laten herinneren. Mensen onthouden negatieve situaties nu eenmaal beter dan positieve situaties. Dit is ontzettend jammer als je je af laat leiden door deze herinneringen.

Het is belangrijk dat je ze niet te serieus neemt en ze niet voor waar aanziet. Je bent in de loop der tijd waarschijnlijk namelijk erg veranderd en hoewel de negatieve herinnering levensecht kan lijken, komt het vaak voor dat de situatie niet volledig wordt herinnerd. Je herinnert je dus slechts een deel van het moment en niet de volledige herinnering in juiste context.

Het is dus ontzettend jammer als je je af laat leiden door eerdere negatieve ervaringen. Want dit is totaal niet nodig en je moet het geheugen dus niet te serieus nemen.

Positiviteit

In plaats van te worden opgehangen aan alle manieren waarop iets mis kan gaan, concentreer je je op alle manieren waarop het goed kan gaan, hiervoor kun je bijvoorbeeld affirmaties gebruiken

Bedenk hoe je je presentatie gaat laten slagen en hoe blij je collega’s zullen zijn om naar je te luisteren. Waar je op focust, wordt je realiteit en dat geld ook voor datgene waarop je je in je eigen geest concentreert.

Vervang negatieve woorden door positieve en begin de positieve kant van situaties te zien. We hebben een ook interessant artikel geschreven over negatieve gedachten.

Wees aardig voor jezelf

Aardig zijn voor jezelf werkt veel beter dan negatief denken over jezelf. Dit sluit natuurlijk naadloos aan op positiviteit. Soms vergeten mensen echter ook aardig voor zichzelf te zijn. Dan denken ze nog positief over een bepaalde situatie, maar verander de denkwijze over hunzelf niet.

Het is belangrijk net zo aardig voor jezelf te zijn als je voor een goede vriend zou zijn. Als je aardig voor jezelf bent, zullen anderen ook aardiger voor je worden. Je straalt dit dan namelijk ook uit en je zult merken dat je zelfvertrouwen toeneemt.

Kijk niet teveel tegen anderen op

Andere mensen kunnen wel eens pronken over hun prestaties of heel zelfverzekerd lijken van de buitenkant. Onthoud dan dat het leven van deze mensen ook niet perfect is. Iedereen heeft zijn of haar problemen en er is niemand zonder gevoel. Het kan zijn dat sommige mensen bovenstaande stappen wel toepassen en daardoor in jouw ogen beter dan jou lijken.

Zelfvertrouwen vergroten oefeningen

Zelfvertrouwen vergroten op het werk

Wees trots op je prestaties

Zelfverzekerde mensen zouden om een simpele reden meer aanzien kunnen hebben op de werkplek: ze krijgen de eer voor hun prestaties en ze laten het zien op de momenten die er toe doen. Hierbij is het belangrijk dat zij het laten weten wanneer er iets gelukt is en trots zijn op deze prestatie. Als je een bijdrage hebt geleverd die een doel voor het bedrijf heeft bereikt of tot een positief resultaat heeft geleid, is het niet opscheppen om je manager of CEO erop te wijzen. Het is een feit dat jij het goed hebt gedaan. Zolang je het op een nuchtere manier zegt, zal het je er niet alleen goed uit laten zien, maar je ook een goed gevoel geven. Het is daarnaast belangrijk te weten dat je een grote kans hebt niet opgemerkt te worden als je zelf niks van je laat horen. Managers en CEO’s zijn namelijk ook druk en hebben niet de tijd om bij te houden wie wat precies heeft gepresteerd.

Zet jezelf op de eerste plek

Het is belangrijk jezelf op de eerste plek te zetten op het werk. Ga dus niet al het werk voor iemand anders op zitten knappen en wees niet altijd onderdeel van het gesprek als die behoefte vooral vanuit een ander komt. Het is oké om soms tegen een collega te zeggen dat je het nu even te druk hebt, je zult er zelf een goede indruk mee achterlaten. Als je merkt dat je vaker nee durft te zeggen en voorrang durft te geven aan je eigen belang, zal je merken dat dit ook positieve invloed heeft op je zelfvertrouwen.

Benader collega’s positief

Benader andere collega’s positief, ze kunnen je helpen je doelen te bereiken en het is voor de werksfeer fijner om positieve contacten te hebben. Je collega’s zullen ook beter werken wanneer jij hun positief benaderd. En als je ze laat weten dat je even druk bent is het beter dit op een positieve manier te doen, dan op een negatieve manier. Als je collega’s een positief beeld van je hebben en je hen het gevoel geeft dat je ze waardeert dan zal er ook positief over je gesproken worden, als je er niet bent. Dit zal ook weer invloed hebben op hoe anderen jou behandelen en dus ook op je zelfvertrouwen.

Zet doelen voor jezelf en geloof erin

Doelen stellen geeft een positieve invloed op je werk, want je zult iets hebben om naartoe te werken. Het geeft je meer focus en je zult dus minder snel afgeleid zijn. Zorg ervoor dat de doelen een klein beetje uitdagend zijn, je moet er wel in kunnen geloven. Als je denkt wat voor doelen kan ik mezelf stellen? Denk is aan het volgende: een betere relatie krijgen met een collega, promotie op het werk, beter worden in bepaalde vaardigheden. Je kunt er veel kanten mee op en je creeert meer uitdaging voor je zelf. Als je merkt dat je er beter in wordt kun je trots zijn op jezelf en dat geeft je zelfvertrouwen een boost. Zorg ervoor dat je positief tegenover je doelen staat en er ook in geloofd. Denken dat je slaagt minimaliseerd de kans op mislukking. Als je er echt in geloofd zal er geen eens mislukking zijn. Onthoud dat je krijgt waar je op focust en geloof in jezelf. Je vertrouwen in jezelf zal zeker toenemen.

Meer zelfvertrouwen in je eigen lichaam

Doe aan een sport

Wanneer je aan sport doet, zal je er beter uit gaan zien, wat automatisch zorgt voor een positiever zelfbeeld. Daarnaast is het fijn om je brein even rust te geven, tussen je drukke werkleven door. Hierdoor zal je ook beter kunnen presteren op je werk. Onthoud dat sport op dit gebied rustgevend is. Sport zorgt er ook voor dat je energieker wordt, mentaal en lichamelijk. Hierdoor kun je meer werk verzetten en wordt je een opgewekter persoon. Als je aan sport doet, zal ook je lichaamstaal krachtiger overkomen, wat natuurlijk een groot voordeel is.

Eet gezond

Gezond eten is op meerdere aspecten belangrijk. Ongezond eten kan leiden tot vermoeidheid, luiheid, maar ook een mindere concentratie. Gezond eten daarentegen zorgt ervoor dat je je energieker voelt. Dit kan een groot voordeel zijn gedurende de werkdag. Daarnaast werkt het erg effectief als je het combineert met sport. Je resultaten op het gebied van sport zullen een stuk sneller zichtbaar zijn!

Koop kleding waar je je lekker in voelt

Psychologisch kan kleding positief en negatief werken. Als je kleding koopt, die je zelf niet mooi vind, kan dit onbewust mee gaan spelen en je zelfvertrouwen verminderen. Daarentegen als je kleding koopt, die je zelf wel mooi vind, dan zal je niet op je kleding letten en een stuk zelfverzekerder voor de dag gaan komen. Als je let op wat je aan hebt en wat iemand anders er van vindt, dan kan dit ook van invloed zijn op je waarnemingsvermogen en je schepte. Als je hier niet aan denkt heb je namelijk meer ruimte in je hoofd over voor andere dingen!

7 reacties op “Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? (In verschillende situaties)”

  1. Pingback: Wat is een spin in het web? - Mindsetking

  2. Pingback: Hoe kun je beter omgaan met angst? - Mindsetking

  3. Pingback: Hoe kun je negatieve gedachten loslaten en doorbreken? - Mindsetking

  4. Pingback: Hoe kom je van je negatieve zelfbeeld af? - Mindsetking

  5. Pingback: Hoe kun je positiever denken? - 9 tips - Mindsetking

  6. Pingback: Tips om gelukkiger te worden - Mindsetking

  7. Pingback: Uitleg over je gedachten - Mindsetking

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *