deze man is zojuist gestart met mindfulness

Mindfulness voor beginners.. Beste manier om te starten?

Leer hoe jij met mindfulness kunt starten als beginner en geen last meer zult hebben van stress en andere dagelijkse beslommeringen

Met mindfulness beginnen is niet moeilijk, je moet alleen even weten hoe werkt. Nu denk je vast wat een inkoppertje! Dat klopt, maar wij zijn hier in het westen gewoon niet gewend om mindful bezig te zijn. Het is voor ons dus een hele nieuwe bewustwording. Wanneer je als beginner met mindfulness bezig gaat, realiseer je dat er nog meer is, een andere manier..

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Zit je op dit moment niet lekker in je vel?
  • Heb je last van stress, burn-out of misschien een depressie?
  • Pieker je veel?
  • Heb ik op dit moment een positieve en zelfverzekerde uitstraling?
  • Ben je niet genoeg ontspannen en kun je te weinig genieten van het moment?
  • Wordt je veelal opgeslokt door je gedachten en heb je daar schoon genoeg van?
  • Heb je geen last van bovenstaande symptomen, maar wil je gewoon meer focus, creativiteit en/of geluk? Dat kan ook!

Kort en simpel: wat is mindfulness (beginnerstaal)?

Mindfulness kan worden gedefinieerd als aandacht schenken aan het huidige moment, met opzet en zonder oordeel. Het is een eenvoudige maar krachtige oefening die ons kan helpen ons leven vollediger en bewuster te leven.

Als je mindful bent, let je zonder oordeel op je gedachten en emoties. Hierdoor kun je je meer bewust zijn van het huidige moment en minder gefocust zijn op negatieve gedachten over het verleden of de toekomst.

Dit brengt diverse voordelen met zich mee, waaronder het verminderen van stress, angst en depressie, het verbeteren van slaap, concentratie en geheugen, en het vergroten van zelfbewustzijn en inzicht. Voor veel mensen leidt mindfulness ook tot een groter gevoel van kalmte en welzijn.

Als mindfulness nieuw voor je is, kan het nuttig zijn om te beginnen met enkele eenvoudige oefeningen, zoals elke dag een paar minuten de tijd nemen om je te concentreren op je ademhaling of heel bewust aanwezig te blijven tijdens het eten van je voedsel (mindful eten). Er zijn veel uitstekende bronnen beschikbaar om u te helpen aan de slag te gaan met mindfulness.

Kort overzicht van enkele voordelen van mindfulness:

  • lagere niveaus van stress (B)
  • Beter slapen (B)
  • Een gezond gewicht behouden (B)
  • Lagere niveaus van angst (B)
  • Mindere gevoelens van eenzaamheid bij ouderen (B)
  • Een betere aandachtspanne (B)
  • Verminder cognitieve achteruitgang (B)
  • Kan hulp bieden bij chronische ziekten als PTSS (B)
  • Kan hulp bieden bij depressies (B)

Situatie rondom mindfulness

Het is fijn als iemand je uitlegt hoe deze nieuwe zienswijze werkt. Het is namelijk niet iets dat je aan je Hollandse onwetende buurman kunt vragen. Ook de meeste gezinnen van Turkse, Marokkaanse of Surinaamse afkomst hebben niet veel affiniteit met mindfulness.

Mindfulness komt namelijk uit het Oosten en is op dit moment erg populair aan het worden in landen als de Verenigde Staten en komt nu ook op gang in andere landen in het Westen.

Tuurlijk is er in de 60s en 70s al een soortgelijke beweging op gang gekomen, maar dat is niet helemaal te vergelijken. Toen was Nederland en het westen in het algemeen nog minder ruimdenkend en was de drukte nog niet zo hevig als nu (denk alleen al aan het internet).

Er is nu meer ruimte, plek en acceptatie voor en er kan zelf gezegd worden dat mindfulness nu hard nodig is. Nog nooit zijn burn-out klachten en andere stress-gerelateerde klachten zo hoog geweest en dus is een nieuwe handelswijze voor de omgang met stress meer dan welkom.

Een helpende hand bij je start met mindfulness

Het is fijn als iemand je begeleidt bij het pad dat naar een mindful leven leidt. Het klinkt misschien gek, maar als je ermee begint en er voor open staat, zal je merken dat het gelijk in een flow gaat. Het is namelijk niet moeilijk, iemand moet het alleen even voor doen.

Het werkte voor mij persoonlijk echt super goed toen ik werd begeleid door iemand door het volgen van een cursus. Hierbij krijg je bijvoorbeeld dagelijks een mailtje waarin een oefening staat wat je die dag kunt doen. Dat is niet tijdrovend maar zorgt wel dat je er dagelijks structureel mee bezig bent voor optimaal resultaat.

De voordelen van een coach

  • Je krijgt oefeningen en materiaal toegereikt (het is ontwikkeld door experts)
  • De oefeningen die je doet zal je niet fout uitvoeren door de begeleiding die je krijgt (hierdoor heb je meer resultaat)
  • Je gooit het bijltje er niet bij neer (want je hebt meer stimulatie)
  • De beste content en oefeningen worden je aangereikt (je krijgt geen bullshit)

Je hoeft niet de hoofdprijs te betalen

Dit hoeft geen honderden euro’s te kosten en om eerlijk te zijn kost het op dit moment niet eens de helft. Je krijgt er veel meer voor terug dan je ervoor betaald. Deze cursus heeft vele mensen van het verkeerde pad afgehaald en levens minder depressief gemaakt.

Schrijf je nu in met korting voor de cursus van Rolf en start net als ons en vele andere met mindfulness.

Of wil je liever blijven hangen in je stress gerelateerde- en andere klachten?

Leren op deze website met mindfulness oefeningen voor beginners?

Hoewel wij het aanraden om met een coach of begeleidend programma, zoals hierboven beschreven, aan de slag te gaan als beginner, kun je ook rustig zelf experimenteren en kijken wat er voor jou werkt.

Wij hebben een pagina gewijd aan een aantal erg goede mindfulness oefeningen die iedereen uit kan voeren. We noemen in dit artikel één voorbeeld zodat we wel bij het onderwerp van dit artikel blijven.

Voorbeeld van een simpele mindfulness oefening voor een beginner: Een goede mindfulness-oefening voor beginners is zich te concentreren op hun ademhaling en te proberen in het huidige moment te blijven. Dit kan in het begin moeilijk zijn om te doen, maar met wat oefening zal het gemakkelijker worden. Je probeert dus volledig te focussen op je ademhaling en je bewust te blijven van het huidige moment. Je kunt zo opmerken wat er in je opgaat en welke gedachten er voorbij komen, zonder dat je helemaal meegesleurd wordt door deze gedachten. Als je nog vraagtekens hebt bij hoe dit precies in z’n werk gaat is het aan te raden om dus een coach of begeleidend iemand te zoeken, zoals hierboven aangegeven. Een andere oplossing is het lezen van een goed boek over mindfulness, zodat je het beter gaat begrijpen.

Een goed boek voor beginners van mindfulness?

Ook voor mindfulness zijn er boeken voor dummies en wij helpen je daar graag bij. Wij delen op onze website velen boekentips en uiteraard mag het onderwerp mindfulness daarin niet ontbreken.

Op deze pagina zal je vele verschillende boeken over mindfulness tegen komen. Lees vooral even de korte beschrijving die wij erbij hebben gezet en klik eventueel door naar de verkooppagina om gespecifieerde reacties te lezen van andere gebruikers.

Op onze pagina over boeken van mindfulness, zal jij zeker een boek tegen komen die jou als dummie kan helpen bij het ontdekken van mindfulness.

Extra tips voor dummies die beginnen met mindfulness

Begin met kleine stappen: Als mindfulness nieuw voor je is, is het prima om te beginnen met slechts een paar minuten per dag. Verhoog geleidelijk de hoeveelheid tijd die u besteedt aan het beoefenen van mindfulness naarmate u er meer vertrouwd mee raakt.

Is het moeilijk om te beginnen met mindfulness als dummie?

Ondanks de vele voordelen voelen sommige mensen zich geïntimideerd door mindfulness en denken ze dat het moeilijk te leren is. Dit kan echter niet verder van de waarheid zijn – mindfulness is gemakkelijk om mee te beginnen, zelfs voor beginners en “dummies”. Als je geïnteresseerd bent in mindfulness, maar niet weet waar je moet beginnen, zijn er veel bronnen online of in bibliotheken beschikbaar. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op onze website en dan vooral op deze pagina. Zodra je de basis begrijpt, kun je zelf beginnen met oefenen – alles wat je nodig hebt is een rustige plek om te zitten of liggen, en comfortabele kleding.

Moet je ook gelijk beginnen met mediteren als je begint met mindfulness?

Mindfulness gaat over aanwezig zijn in het moment en oordelen loslaten. Het gaat niet om het bereiken van een bepaalde staat of het bereiken van verlichting. Je hoeft dus niet meteen te beginnen met mediteren als je mindfulness gaat beoefenen. Er zijn veel verschillende manieren om mindful te zijn en je kunt experimenteren om erachter te komen wat voor jou het beste werkt.

Hoe snel kan ik mindfulness leren begrijpen?

Hoe meer tijd je besteedt aan het leren over en oefenen met mindfulness, hoe beter je begrip en vaardigheden zullen worden. Dat gezegd hebbende, zelfs een klein beetje mindfulness kan een grote bijdrage leveren aan het verbeteren van je leven. Na slechts een paar oefeningen zal je al een beter begrip ontwikkelen en misschien de oefeningen kunnen gebruiken als handige hulpmiddelen.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is de beoefening van het bewustzijn van het huidige moment. Het is het vermogen om je gedachten, gevoelens en gewaarwordingen te observeren en te observeren zonder ze als goed of slecht te beoordelen. Het kan altijd en overal worden beoefend.

Website | + berichten

Admin is het team van Mindsetking.nl. Zij publiceren voornamelijk op basis van wetenschappelijk publicaties en diepgaande psychologische inzichten.

2 gedachten over “Mindfulness voor beginners.. Beste manier om te starten?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *