hoe kom je van je negatieve zelfbeeld af

Hoe kom je van je negatieve zelfbeeld af?

Zo kun je jouw negatief zelfbeeld verbeteren

Iedere keuze die je maakt, wordt beïnvloed door het beeld dat je van jezelf hebt. Als je een negatief zelfbeeld en/of depressie hebt, kan dit ook een negatief resultaat hebben op deze beslissingen.

Dit maakt het niet eenvoudig om jouw leven in te vullen. Als dit het geval is, moet je jouw negatief zelfbeeld verbeteren.

Een negatief zelfbeeld bij volwassen mensen is echter niet zomaar te behandelen en kan daarom veel tijd in beslag nemen. Met voldoende informatie kun je er echter wel mee aan de slag en kun je ervoor zorgen dat je er zelf aan kunt werken.

Dit houdt een negatief zelfbeeld in

Een negatief zelfbeeld behandelen kan niet als je niet weet wat het precies inhoudt. Iedereen voelt zich weleens onzeker over zijn eigen handelen of het uiterlijk. Je wilt goed presteren, goed overkomen en ook de juiste gedragingen in een situatie laten zien.

Dit is normaal, vooral in nieuwe situaties. Deze onzekerheden kunnen echter ook doorslaan. Je hebt dan veel negatieve gedachten, welke de overhand zullen nemen in jouw dagelijks leven. In dit geval heb je te maken met een negatief zelfbeeld.

Een negatief zelfbeeld bij volwassen mensen kan zich op ieder moment ontwikkelen en kan zonder de juiste hulp ook niet verbeteren. Een negatief zelfbeeld behandelen begint daarbij altijd bij jezelf en kun je met de juiste handvaten stappen in de goede richting maken.

oorzaken negatief zelfbeeld
Hou je niet genoeg van jezelf, volg de tips in dit artikel en stop met die negatieve gevoelens.

De symptomen van een negatief zelfbeeld

Een negatief zelfbeeld kent een groot aantal symptomen. Als eerste is er de onzekerheid. Deze onzekerheid komt op ieder moment van de dag om de hoek kijken.

Zelfs als je weet dat je iets goed gedaan hebt, heb je toch de bevestiging van anderen nodig om er zeker van te zijn dat je iets goed hebt gedaan of dat je er goed uitziet. Daarbij kan ook kritiek om de hoek komen kijken.

Deze kritiek komt extra hard binnen, omdat het een bevestiging is van jouw negatief zelfbeeld. Dit kan er ook voor zorgen dat je het gevoel hebt dat anderen beter voor je en dus ook meer aandacht krijgen bij het uitvoeren van werkzaamheden.

Ook heb je het idee dat anderen er beter uitzien en kan het zijn dat je je aan gaat passen aan wat jij denkt dat er van jouw uiterlijk verwacht wordt.

Zo ontwikkel je een negatief zelfbeeld

Een negatief zelfbeeld ontwikkel je niet zomaar. Zo is het vaak te wijten aan een gebrek aan verbondenheid, waardering en veiligheid.

Als je voor langere tijd negatieve ervaringen hebt gehad in jouw leven, ga je uiteindelijk geloven wat er gezegd wordt. Denk daarbij aan pesten.

Pesters zullen voornamelijk de negatieve punten blijven herhalen, die op een later moment ook in jouw hoofd blijven hangen. Zelfs als deze punten eigenlijk niet bestaan of uit een eigen onzekerheid komen, zal dit jouw eigen zelfbeeld wel degelijk gaan veranderen.

Ook het mislukken van een bepaald project of handeling kan hier een steentje aan bijdragen. Je ontwikkelt hierdoor een verlangen naar goedkeuring en een angst voor afkeuring. Hoe mensen op jouw handelen reageren, hoe belangrijker deze factor in jouw leven gaat worden.

negatief zelfbeeld gevaarlijk
Kijk uit voor negatieve gedachten, positiviteit is de sleutel

De gevolgen van een negatief zelfbeeld

Een negatief zelfbeeld bij volwassen mensen kan gevolgen hebben. In eerste instantie zal je denken dat je zelf onbekwaam of onbelangrijk bent. Dit leidt weer tot psychische klachten. Deze klachten zijn niet voor iedereen hetzelfde en kunnen ook anders tot uiting komen.

Sommige mensen ontwikkelen bijvoorbeeld sociale angst, anderen weer faalangst of eetproblemen. Je wilt jezelf eerst veranderen voordat je sociale activiteiten onderneemt. Je raakt geïsoleerd en gaat je vaak eenzaam voelen. Tevens kan er een depressie ontstaan. Je bent alleen en hebt niemand om mee te praten.

Het negatief zelfbeeld heeft echter ook gevolgen voor de activiteit in jouw leven. Denk daarbij als eerste aan het vermijden van sociale activiteiten. Grote groepen mensen wil je het liefst ontlopen, zodat je niet te veel met anderen hoeft te praten en ook niet veroordeeld gaat worden op hoe je eruitziet.

Het kan ook zijn dat je de opleiding of carrière van je dromen opgeeft, omdat je denkt dat je het toch niet gaat halen. Door zoveel mogelijk te ontlopen, kun je niet beginnen met een negatief zelfbeeld verbeteren en geef je het steeds opnieuw een bevestiging dat je iets niet kan.

Het houdt echter niet op bij jouw gevoelens. Zo kan het ook zijn dat je de lat voor jezelf erg hoog legt. Het wordt daarom onmogelijk om jouw doelen te behalen, waardoor je weer in dezelfde spiraal terecht komt. Het lukt niet, dus je kunt het niet.

Echter zijn het te grote uitdagingen, waar je niet op voorbereid bent. Dit zal ervoor zorgen dat de druk zo hoog wordt, dat je niet meer kunt ontspannen. Het zal daarom ook belemmerend zijn voor jouw gezondheid.

Lichamelijke klachten bij spanning kunnen onder andere spierpijn, buikpijn en hoofdpijn zijn. Deze klachten zullen pas verminderen als je minder druk op jezelf gaat leggen.

Overslaan in een depressie

Een negatief zelfbeeld en depressie gaan vaak hand in hand. Je kunt een depressie ontwikkelen doordat jouw zelfbeeld negatief is, maar het kan ook een symptoom zijn van de depressie.

Dit hoeft echter niet altijd voor te komen. Iedereen zal het namelijk op zijn of haar eigen manier beleven en niet iedereen is vatbaar voor een depressie.

Echter kun je door een depressie wel sterk in jezelf gekeerd zijn. Ook ga je kritisch naar jezelf kijken. Als je hierin doorslaat, zal dit dus leiden tot een negatief zelfbeeld en wordt een negatief zelfbeeld veranderen lastig.

oet daarom altijd goed gaan Je mbepalen waar jouw zelfbeeld vandaan komt.

negatief zelfbeeld bij volwassenen
Als je over tips wilt lezen bij een negatief zelfbeeld, lees dan vooral verder.

Ga jouw negatief zelfbeeld behandelen

Jouw negatief zelfbeeld behandelen is belangrijk. Hoe langer je hiermee wacht, hoe dieper het in je zit. Het zal echter geen gemakkelijke stap zijn.

Je moet als eerste de hulp zoeken die je nodig hebt. Hier komen de negatieve gedachten weer om de hoek kijken. De angst voor een veroordeling van anderen zal er immers voor gaan zorgen dat je niet snel met iemand gaat praten om de problemen op te lossen.

Als je de stap wel genomen hebt, merk je dat de behandeling vaak cognitief is. De negatieve gedachten worden namelijk gevormd in de hersenen en van hieruit kan er gewerkt worden aan een verandering van de gedachten.

Een negatief zelfbeeld veranderen kan met verschillende behandelmethoden. Zo heb je de cognitieve gedragstherapie, maar ook EMDR. Zij helpen je beter inzicht te geven in je gedrag en in je negatieve patronen.

De negatieve gebeurtenissen in het verleden moeten eerst opgelost worden voordat je aan jezelf kunt gaan werken. Je leert jezelf beter kennen en het uiteindelijke doel is dat je het negatief zelfbeeld los kunt laten. Dit kan wel een lange weg zijn.

Je kunt niet verwachten dat het met enkele sessies klaar is. Jouw negatief zelfbeeld verbeteren gaat stap voor stap en zal hierdoor effectiever zijn dan wanneer je jezelf dwingt om het direct veranderd te hebben.

Gedachten die kunnen helpen, dit zijn tips

Een negatief zelfbeeld behandelen gebeurt niet alleen door professionele hulp. Je moet jouw eigen gedachten namelijk ook ombuigen tot iets positiefs. Dit leer je grotendeels door middel van de cognitieve gedragstherapie.

Zorg er echter voor dat je niet alleen tijdens de sessies met deze gedachten aan de slag gaat, maar ook in jouw eigen tijd.

Zodra je merkt dat je weer in het oude patroon terugvalt, is het belangrijk dat je een aantal (positieve) gedachten in het achterhoofd houdt. Onderstaande gedachten zijn hier slechts enkele van.

Perfectie bestaat niet

Een van de gedachten die jouw negatief zelfbeeld veranderen kunnen, is door jezelf regelmatig te vertellen dat niemand perfect is. Iedereen lijkt verschillend aan de buitenkant, maar er zijn een groot aantal overeenkomsten te vinden aan de binnenkant. Alle gevoelens en gedachten die jij hebt, heeft iemand anders ook wel eens.

Er zijn een groot aantal mensen die een negatief zelfbeeld hebben op een bepaald moment. Er is daarom niets unieks aan en je hoeft je er ook niet voor te schamen. Het enige verschil is dat iedereen er op een andere manier mee om gaat. Sommige mensen zijn namelijk beter in het loslaten dan anderen.

Het is goed zoals het is

Dit is vooral lastig als je een negatief zelfbeeld hebt. De situatie waar je in zit, zal dan namelijk niet goed lijken. Je kunt vaak niets veranderen aan de situaties die voorvallen. Dingen komen en gaan en jij bent ook zoals je jezelf hebt ontwikkeld.

Het gaat daarom om acceptatie. Deze acceptatie begint door jezelf te accepteren. Als je in gaat zien dat jij er mag zijn, zal het ook makkelijker worden om met bepaalde situaties om te gaan.

Met zelfacceptatie een negatief zelfbeeld veranderen zal daarom altijd een effectieve manier zijn. Herinner jezelf daarom aan jouw goede kanten en probeer los te laten wat er om je heen gebeurt.

Gedachten los kunnen laten

Jouw negatief zelfbeeld verbeteren is ook een stukje loslaten. De gedachten die je hebt, worden te serieus genomen. Dit hoeft niet altijd problemen op te leveren.

Als je deze gedachten gaat geloven doordat je ze bijvoorbeeld vaak herhaalt, kan het echter wel voor een steeds negatiever zelfbeeld gaan zorgen. Uiteindelijk ga je echt in deze gedachten geloven.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je moet deze gedachten niet te serieus gaan nemen. Deze gedachten zullen dan namelijk ook niet lang blijven en je gaat er niet te diep op in.

Dit behoeft enige oefening, maar je gaat merken dat het jou uiteindelijk veel verder gaat brengen.

Je kunt er zelf ook meer over lezen door een boek of een cursus, lees snel verder.

Extra mogelijkheden voor het verbeteren

Een negatief zelfbeeld verbeteren is niet alleen mogelijk door met een professional aan de slag te gaan. Zo kun je bijvoorbeeld ook mediteren bij een negatief zelfbeeld.

Mediteren zorgt ervoor dat je meer in het hier en nu gaat leven. Ook hierbij gaat het in eerste instantie om acceptatie. Je accepteert dat er gedachten voorbijkomen, laat ze even over je heen gaan en laat het dan weer los.

Het loslaten zal in eerste instantie nog niet eenvoudig gaan. Met mediteren bij een negatief zelfbeeld ga je jouw gedachten echter weer terugbrengen naar de oefeningen. Je krijgt dus geen kans om in een negatieve spiraal te blijven.

Mediteren bij een negatief zelfbeeld gaat jou ook duidelijkheid geven over jouw gedachten en je bewustzijn. Het onderscheid wordt vaak niet gemaakt, waardoor de gedachten als waarheid worden beschouwd. Iedere meditatieoefening zal jou daarom helpen om de gedachten te observeren, zonder dat je er echt in gaat geloven.

Twijfel daarbij niet aan jezelf. De ene keer zal een oefening beter verlopen dan de andere keer. Je moet het gewoon over je heen laten komen en krijgt er uiteindelijk veel ontspanning en rust voor terug. Met slechts enkele minuten per dag kun je al grote stappen maken.

Meer lezen over jouw zelfbeeld

De eerste stappen zijn gezet. Echter ben je er dan nog niet. Een negatief zelfbeeld veranderen lukt immers niet zomaar en het brengt vaak veel kennis met zich mee. Je kunt er dan voor kiezen om een boek over negatief zelfbeeld te lezen.

Er zijn een groot aantal boeken die niet alleen de professionele kant van het verhaal laten zien, maar ook het verhaal van mensen die ermee kampten en aan de slag zijn gegaan. Zo weet je ook dat je er niet alleen voor staat.

Een negatief zelfbeeld is niet ongewoon en er zijn altijd oplossingen voor te vinden. Een negatief zelfbeeld verbeteren kan dus ook door te kijken hoe anderen ermee om zijn gegaan.

Een boek over negatief zelfbeeld kan dus in een groot aantal varianten komen. Je moet daarom bij jezelf nagaan waar je het meeste aan gaat behalen.

De verhalen van anderen kunnen jou in laten zien dat deze gedachten niet speciaal zijn en geven jou tevens handvaten om er zelf mee te werken. Ook zijn er verschillende doe-boeken waar je oefeningen in kunt vinden.

Deze oefeningen zullen jou helpen om uiteindelijk ook weer nieuwe inzichten te krijgen in jezelf. Boeken over mediteren bij een negatief zelfbeeld helpen jou daarbij aan de juiste oefeningen. De tijd die je stopt in het lezen zullen jou altijd voordelen opleveren.

Zorg ervoor dat je in een staat blijft van zelfontwikkeling en niet opnieuw verslapt in negatief denken.

Het gewenste resultaat behalen

Een negatief zelfbeeld veranderen is het eerste resultaat dat je wilt behalen. Je wilt het omzetten naar een positief beeld van jezelf.

Echter kun je hier ook weer in doorslaan. Mensen die te positief over zichzelf denken, vinden zichzelf altijd de beste en zullen zichzelf boven een ander plaatsen. Je moet daarom altijd voor een gezond zelfbeeld gaan.

Je hebt voldoende zelfvertrouwen om je onder de mensen te begeven en te genieten van wat er op je pad komt.

Ook accepteer je jezelf hoe je bent en vind je het niet erg als jouw minder positieve eigenschappen een keer de boventoon voeren. Deze eigenschappen heeft iedereen.

Nadat je jouw gezonde zelfbeeld ontwikkeld hebt, kun je ook beter relaties aangaan. Jouw sociale netwerk zal uitbreiden doordat je jezelf niet meer in de weg staat. Je kijkt er weer optimistisch tegenaan en het gevoel dat anderen beter zijn, zullen langzaam vertrekken.

Je gaat merken dat je jouw positieve eigenschappen ook beter kunt benoemen. Dit kunnen kleine eigenschappen zijn, zoals dat je een goede vriend bent. Maar je kunt er ook voor gaan zorgen dat je toch met jouw gewenste opleiding gaat beginnen. Je gaat meer bereiken in het leven en zult hierdoor ook gezonder zijn.

Het kan jou daarom altijd helpen om ermee te beginnen en eventueel hulp te zoeken als je het zelf niet meer aan kunt. Een negatief zelfbeeld behandelen zal jou dan alleen maar voordelen op gaan leveren op de lange termijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *