van het uitstelgedrag af komen

Zo kom je van je uitstelgedrag af, beste tips

Uitstelgedrag kun je afleren. Wij geven je in dit artikel de tips & tricks die je nodig hebt

Daar hoef je vaak niet eens zo veel voor te doen. Alles dat je eigenlijk nodig hebt is geduld met je zelf en een aantal tips tegen uitstelgedrag die je aanspreken.

Vandaar dat je een dit artikel een omschrijving vindt van de beste tips waarmee zelfs extreem uitstelgedrag tot het verleden gaat behoren.

Lees dus gauw verder.

Je uitstelgedrag aanpakken: volg een cursus

Er zijn verschillende (online) cursussen waardoor je uitstelgedrag aanpakken ook binnen jou bereik is. Deze trainingen worden vaak door psychologen die zich hebben verdiept in de psychologie omtrent uitstelgedrag verzorgd. Zij helpen je dan ook je uitstelgedrag overwinnen met behulp van wetenschappelijk getinte methoden en technieken.

Je oorzaken uitstelgedrag kunnen ook op een meer praktische manier tot het verleden gaan behoren. Je gaat dan leren hoe je uitstelgedrag voorkomen kan worden door de aanpak te volgen van iemand die ooit ook met dit gedrag worstelde. 

Zo een ervaringstherapeut weet precies hoe je je voelt gedurende het proces waardoor hij of zij je op het juiste moment motiveert om door te zetten. Doordat het deze therapie gelukt is, heb je ook meer vertrouwen in hetgeen je gevraagd wordt om te doen.

Uitstelgedrag afleren (uitstelgedrag afleren) gaat je beslist beter af na het volgen van de cursus over uitstelgedrag van Udemy. Je leert inzien dat uitstelgedrag een gewoonte en dus niet je karaktertrek is. Hierdoor wordt uitstelgedrag aanpakken, een makkie.

Ook kun je uitstelgedrag overwinnen door de handvatten uit de training van de beste professionals dagelijks toe te passen. Het helpt je van je stress af waardoor je minder geneigd zal zijn om je taken voor je uit te schuiven.

Je kunt behalve door in therapie te gaan uitstelgedrag afleren (uitstelgedrag afleren) door boeken te lezen over dit onderwerp of een cursus te volgen. Welke opties je daartoe hebt lees je hieronder.

tips bij uistelgedrag
Volg een cursus (hierboven), lees een boek of gebruik één van onderstaande tips om je uitstelgedrag aan te pakken.

Een boek over uitstelgedrag

Uitstelgedrag voorkomen gaat je beter af na het lezen van het boek Uitstelgedrag geschreven door Piers Steel. Dit boek bevat naast handige uitstelgedrag overwinnen tips ook praktische methodes en een zelftest om je daarbij te helpen.

Je kunt tevens uitstelgedrag overwinnen als je je verdiept in Een einde aan uitstelgedrag. Dit is een bestseller geschreven door Petr Ludwig. Hij ontwikkelde tools waarmee je los komt van de emotionele effecten van uitstelgedrag en jezelf nieuwe gewoonten aanleert.

Top boek over uitstelgedrag

Onze tips tegen uitstelgedrag

Je uitstelgedrag aanpakken heeft als voordeel dat je je tijd effectiever benut. Je houdt daardoor ook meer tijd over voor de dingen die je leuk vindt om te doet. Je uitstelgedrag aanpakken vergroot tevens je zelfkennis wat ook voor betere interpersoonlijke relaties zorgt.

Ten slotte zorgt je uitstelgedrag overwinnen er voor dat je inziet dat je vaak niet alles perfect hoeft te doen om door anderen gewaardeerd te worden om je discipline.

Genoeg redenen dus om de uitstelgedrag afleren (uitselgedrag afleren) methode(s) die bij je passen uit onze onderstaande tips, te kiezen.

1. Zoek naar de oorzaak

Je kunt je uitstelgedrag aanpakken door de oorzaken uitstelgedrag te bestuderen.Hierdoor weet je welk type uitsteller je bent. Ben je soms een perfectionist of juist een angsthaas? Lees er over door bijvoorbeeld naar dit onderwerp te googlen. Pleeg hierna onderstaande handeling

Om te weten wat de oorzaak van je uitstelgedrag is, kun je beginnen om een journal bij te houden. Bullet journals zijn thans in verschillende uitvoeringen te koop waardoor er vast wel een is die je leuk genoeg vindt om dagelijks in te schrijven. Natuurlijk kun je ook digitaal journalen .

Door dagelijks vast te leggen hoe je dag verlopen is en wat je bezig hield, ontdek je na verloop het patroon dat tot het uitstelgedrag bij je leidt. Dit uitstelgedrag overwinnen gaat nu vast gemakkelijker gaan met behulp van een of meerdere van lnze tips.

2. Uitstelgedrag voorkomen? Plan vooraf je activiteiten gedurende de maand, week en dag

Door aan het begin van elke maand vast te leggen welke basis zaken je gedurende de maand wilt doen, creëer je voor jezelf een vast stramien van activiteiten die je aandacht verdienen. Maak daarbij een onderscheidt tussen doe taken en taken die gericht zijn op het uitdenken van deze handelingen.

Sprei deze activiteiten in een draftvorm over de weken en dagen van de maand uit. Probeer dit zi gedetaillieert mogelijk te doen. laat daarbij genoeg ruimte en tijd vrij voor eventuele wijzigingen of onverwachte gebeurtenissen.

Zorg ervoor dat je de eerste twee weken niet te streng met deze werkwijze omgaat. Doe je dat wel dan kun je het als het jezelf opleggen van straf beschouwen, wat niet de bedoeling is. Dit brengt ons naar de volgende tip.

Leer uitstelgedrag aan te pakken met veranderingen, onder andere door een betere planning.

3. Je oorzaken afstelgedrag teniet doen? Maak het leuk voor jezelf

Vele taken voer je sneller uit als je ze leuk vindt om te doen. Je huis schoonmaken gaat sowieso sneller met je favoriete muziek aan op de achtergrond. Heb daarom altijd een playlist voor dit doel binnen handbereik of opgeslagen bij je favorieten.

Ook voor je andere taken kun je een playlist samenstellen die er voor zorgt dat je in de juiste mood geraakt. Dit kunnen zulke instrumentals zijn. Ook kan het concentratie bevorderend muziek betreffen.

4. Laat je niet uit je concentratie halen

Wanneer je eenmaal geconcentreerd aan het werken bent, is het beter om er alles aan te doen dat je aandacht niet wordt afgeleidt. Schakel daarom de meldingen van je sociale media apps uit .

Voorkom tevens dat je games kunt spelen of verleidt wordt om naar je favoriete Netflix serie te kijken. Laat daarnaast aan je netwerk weten dat je gedurende de tijd dat je bezig bent alleen voor echt dringende gevallen te bereiken zal zijn. Lees meer over concentratieproblemen>>>

5. Multitask of niet multitasking? 

Sommige werkzaamheden kun je gemakkelijk met elkaar combineren. Je kunt bijvoorbeeld en je auto wassen en tijd met je kinderen door brengen als je ze vraagt om je met deze klus te helpen. Het is ook mogelijk om boodschappen te halen en meer te bewegen indien je de fiets pakt of er voor kiest te wandelen.

De gouden regel bij het multitasken is dat de tijd die je aan de gecombineerde activiteiten besteedt, genoeg is om elke van de taken perfect uit te voeren. Indien dat niet mogelijk is, doe je er goed aan het multi tasken achterwege te laten.

6. Uitstelgedrag overwinnen? Geef jezelf tijd

Je kunt uitstelgedrag afleren door jezelf tijd te geven om zulks te doen. Het zijn immers de kleine veranderingen die je dagelijks in je aanpak aanbrengt die er voor zullen zorgen dat je daarin slaagt.

Vergelijk je vorderingen niet met die van anderen door gewoon ervan uit te gaan dat elk stapje vooruit je verder brengt van je uitstellende zelf.

uitstelgedrag bij studenten
Geef jezelf wat tijd, verwacht niet dat alles lukt in één dag.

7. Maak geen vergelijkingen

Je weet beslist reeds dat het niet goed is om je vorderingen met die van anderen te vergelijken. Dit geldt ook voor het plegen van andere vergelijkingen die gestoeld zijn op bijvoorbeeld je status en uiterlijk. Wees gewoon trots op jezelf en dankbaar voor de plek waar je bent.

Dat voorkomt dat je gedemotiveerd raakt van de vaak fake successen van je online vrienden. Heb je eigen doelen, weet dat alles dat voor jou bestemd is je bereiken zal en kies voor het uniek zijn.

8. Zoek ontspanning

Uitstelgedrag afleren gaat je veel gemakkelijker af wanneer je ontspannen bent. Bouw tussen het werken daarom genoeg rust pauzes in die je gebruikt om te bewegen, mediteren of met je hobby’s bezig te zijn.

Het kan je namelijk genoeg inspiratie opleveren om verder aan je opdrachten te werken. Bouw deze breaks ook in in je tijdsplanning zodat het onderdeel gaat uitmaken van je werk flow. Lees bijvoorbeeld onze pagina’s omtrent tips om tot rust te komen na een drukke werkdag>>>

9. Zoek professionele hulp

Soms heb je om uitstelgedrag te ontwennen de hulp van een professionele coach nodig. Dit kan zoals je in een eerdere alinea reeds las, een psycholoog zijn of een van de vele persoonlijke groei coaches op het internet.

Indien vermoeidheid tot je oorzaken uitstelgedrag behoort, kun je met je huisarts nagaan hoe je dit kan veranderen. Misschien moet je meer gaan sporten,je voeding aanpassen of gewoon accepteren dat je ouder wordt. Plan in het laatste geval je dagen dan beter in.

10. Uitstelgedrag aanpakken? Beloon jezelf

Dit is een van de beste tips tegen uitstelgedrag. Beloningen hebben namelijk een motiverende werking op ons gedrag. Maak daarom nu een lijstje van de dingen die je graag wilt hebben.

Begin met een envoudige, goedkope beloning en bouw het op naar bijvoorbeeld het kopen van je droom outfit als je je laatste taak hebt uitgevoerd.

Je zult dan merken dat je genoeg motivatie hebt en krijgt om je aandacht bij je werk te houden. Die lekkere reep chocolade ligt immers in de koelkast op je te wachten.

uitstelgedrag boek of cursus
Zoek ontspanning, vergelijk jezelf niet, leer van ervaringen van anderen en beloon jezelf zo nu en dan.

11. Leer nieuwe gewoontes aan

Het aanleren van nieuwe gewoonten neemt 21 dagen in beslag. Dat is dus korter dan een maand. Maak met jezelf de afspraak dat je je uitstelgedrag aanpakt in een bepaalde periode.

Doe dit door steeds kleine veranderingen aan te brengen in je patroon. Op den duur merk je dan beslist dat je al je deadlines haalt en genoeg tijd over hebt voor je andere bezigheden.

12. Vraag iemand je gedrag te observeren gedurende de periode dat je werkt aan het afleren van je uitstelgedrag

Als het je niet lukt om te achterhalen hoe het komt dat je uitstelgedrag vertoont, is wellicht tijd om aan iemand te vragen om je te observeren. Het kan zowel een collega, partner, gezinslid of een ander vertrouwenspersoon zijn die je met deze taak belast.

Het is de bedoeling dat je de persoon laat vastleggen hoe hij of zij je voor de observatie heeft ervaren. Na drie weken van observatie lees je het dagelijks verslag dat de persoon bijhoudt. Je kunt dan samen vaststellen of je kleine stapjes in de goede richting aan het maken bent.

Sta overigens ook toe dat je gedrag met voice notes wordt bijgehouden en vastgelegd. Sommige mensen vinden praten namelijk handiger dan typen of schrijven.

13. Neem niet te veel hooi op je vork

Soms komen in een keer een heleboel leuke activiteiten op je af. Dit komt vaak doordat je graag een ieder wilt helpen. Je onvermogen om nee te zeggen zorgt er voor dat je met een berg opdrachten zit die je half of helemaal niet afrondt.

Het is duidelijk dat je deze situatie voorkomt door nee te leren zeggen ookal is men anders van je gewend.

14. Uitstelgedrag aanpakken? Stel prioriteiten

Je kunt je uitstelgedrag aanpakken door prioriteiten te stellen. Je jornal en takenlijsten helpen je daarbij. Ze helpen je namelijk om in te zien dat het bakken van de verjaardagstaart voor je dochter prioriteit geniet boven het uitwisselen van de nieuwste weetjes met je vriendinnen.

Lekker appen kun je immers ook doen wanneer de cake aan het bakken is. Daarmee voorkom je een teleurgesteld gezichtje van je kind in de ochtend. Delegeer ook zoveel mogelijk taken omdat je niet altijd alles zelf hoeft te doen.

Veel succes bij het afleren van je uitstelgedrag!

Website | + berichten

Admin is het team van Mindsetking.nl. Zij publiceren voornamelijk op basis van wetenschappelijk publicaties en diepgaande psychologische inzichten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *