Heb je de nieuwste HBO-serie, The Last of Us, gezien? De serie draait om een schimmel die de menselijke geest beheerst en verandert in een zombieachtige staat.
Vertrouwd is het niet “zombie-achtige” toestand – emotieloos, gedicteerd door wat hen ook beheerst, en het ergste ze eten het leven uit andere mensen. Het zakelijke leven leiden, kan als een schimmel zijn die mensen beheerst.
Het kan mensen veranderen in niet-betrokken, uitgeputte en emotieloze individuen die het leven uit een organisatie kunnen vreten, dat is een realiteit.
Een recent onderzoek door Gallup toonde aan dat 57% van de werknemers ter wereld niet betrokken is en niet gedijt als gevolg van stressvolle situaties op de werkplek.
Als ze worden omgezet in een bedrag, kosten ontkoppelde werknemers de wereld 7,8 biljoen dollar, wat 11% is van het totale bbp van de wereld.
Gelukkig hebben we een tegengif dat zal helpen bij de groeiende zombie-apocalyps in de zakenwereld — (Werk)geluk.
Wat is werkgeluk?
Als je een medewerker vraagt wat hem gelukkig maakt, krijg je een overvloed aan antwoorden: variërend van salaris, werkomgeving, lekker eten in de bedrijfskantine tot aan doorgroeimogelijkheden. Dit komt omdat ons geluk deel uitmaakt van ons subjectieve welzijn, ieder van ons heeft ons concept van geluk.
Omdat we ons op het gebied van subjectiviteit bevinden, is geluk voor veel onderzoekers een interessant onderwerp geweest en door de jaren heen is er continu onderzoek gedaan om de echte betekenis van geluk te vinden.
Een van de meest bekende concepten die mensen helpen geluk op de werkplek te bereiken, komt uit de positieve psychologie.
Volgens het concept van positieve psychologie, voorgesteld door Martin Seligman, is geluk een langdurige toestand die voortkomt uit een gevoel van tevredenheid met de plezierige, positieve en doelgerichte aspecten van het leven, gecombineerd met een positieve relatie met anderen en een gevoel van prestatie (Seligman, 2011).
Kijkend naar de definitie van (werk)geluk, zijn hier drie vragen waar je tijdens het lezen over na kunt denken om te zien of je je gelukkig voelt op het werk:
- Voel je je gelukkig met de mensen om je heen op het werk, of zie je er tegenop om naar je werk te gaan omdat je je collega’s niet wilt zien?
- Heb je het gevoel dat je bijdraagt aan de verbetering van het bedrijf, of voel je je vastgelopen en verloren op je werk?
- Voel je plezier in je werk ondanks de uitdagingen die het met zich meebrengt, of wil je gewoon stoppen omdat het te veel wordt?
Er is ook een algemene misvatting dat een persoon alleen positieve emoties moet uitstralen om gelukkig te zijn. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, gaat het concept van geluk echter niet altijd over felle kleuren, brede glimlachen of gevoelens van opwinding.
In dit licht aan werkgeluk denken, zou het moeilijker maken om echt geluk op de werkplek te bereiken. In aanvulling op de definitie van geluk van Martin Seligman benadrukte Joyce Pryce Jones (2010), auteur van het boek Geluk op het werk, ook dat geluk op het werk inhoudt dat een persoon zich bewust is van zijn hoogte- en dieptepunten wanneer hij alleen of met anderen werkt. Zoals Carl Jung zou zeggen:
“Het woord gelukkig zou zijn betekenis verliezen als het niet in evenwicht zou worden gehouden door verdriet.”
Carl jung
Waarom werkgeluk nastreven?
werkgeluk is een cruciaal aspect om arbeidsvreugde en het welzijn van werknemers te verbeteren. Een recent onderzoek van Oxford University (2019) heeft aangetoond dat gelukkige werknemers 13% productiever zijn.
Als je terugkijkt op de momenten waarop je je collega’s hebt geholpen, of je hebt die uitbarsting van creativiteit, hoe voel je je dan? Mensen zijn emotionele wezens, dus hun emotionele toestand beïnvloedt hun productiviteit. Daarom is de kans groter dat iemand zijn collega’s helpt en creatiever is als ze gelukkig zijn (Bellet et al., 2019).
Het is duidelijk dat een gelukkige medewerker goed is voor de groei van een bedrijf, maar wist je dat een gelukkige medewerker ook bijdraagt aan de omzet van de organisatie? In het boek van Daniel Goleman (2002), Primal Leadership, werd vermeld dat voor elke 2% toename in werknemersgeluk, de omzet van een organisatie met 1% zou groeien.
Niet alleen dat, maar een gelukkige werknemer is ook een gratis advertentie die helpt toekomstige partners en werknemers aan te trekken, aangezien studies aantonen dat 89% van de werknemers eerder geneigd is hun organisatie aan te bevelen als een goede werkplek als dit het welzijn van werknemers ondersteunt (APA, 2016). Wat we niet weten, is dat jouw organisatie misschien wel het volgende TikTok trending topic is.
De waarheid is, wie wil er niet gelukkig zijn op het werk als 1/3e van ons leven wordt besteed aan onze carrières. Dat is ongeveer 90.000 uur van ons leven die we kunnen besteden aan het binge-watchen van onze favoriete films, reizen, eten, leren en alles wat ons een goed gevoel geeft. Dit wil niet zeggen dat werk saai, vermoeiend en vermoeiend is (maar laten we toegeven dat het dat wel is), maar dit is een boodschap aan organisaties om werknemers te helpen een werkplek te bouwen die de moeite waard kan zijn.
Hoe kunnen we werkgeluk bereiken?
We weten dat geluk een subjectieve constructie is, dus het is in onze handen en de organisatie om deze emotie te cultiveren. In navolging van het PERMA-model van Seligman (2011) om geluk te bereiken, volgen hier tips om jou en je organisatie te helpen geluk op de werkplek te bereiken:
Begin positief voor meer werkgeluk
Focussen op positieve emoties houdt meer in dan alleen geluk uiten door te glimlachen, te lachen of vreugde te voelen. Het is het vermogen om een hoopvolle kijk te behouden en het verleden, het heden en de toekomst in een positief daglicht te zien.
Niet iedereen kon echter in een oogwenk een hoopvolle kijk behouden. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Sommigen vinden het misschien moeilijk om hoopvol te zijn als ze de dag voordat ze wakker werden de slechtste dag van hun leven hadden. Maar hier is een belangrijke vaardigheid die je kunt gebruiken om je te helpen positief te beginnen: cognitieve herkadering.
Dit is een ongecompliceerde benadering waarmee een persoon onproductieve gedachten en gevoelens kan herkennen en vervangen door ze te heroverwegen. Cognitieve herstructurering heeft tot doel iemands onjuiste overtuigingen te weerleggen en te helpen bij het interpreteren van omstandigheden met een positiever perspectief.
Hier is hoe je het kunt doen:
- Identificeer de situatie of waardoor je je van streek voelde.
- Identificeer je emotie.
- Schrijf je overtuiging (automatische gedachte) op:
Dit is moeilijk.
Dit is tijdsverspilling.
Hierin ga ik zeker falen.
- Betwist deze overtuiging met een feit:
In het begin is alles moeilijk, maar ik zal eraan wennen. (Dit is moeilijk.)
Ik zal zeker iets nieuws leren van dit programma, dus de tijd die ik eraan besteed zal het waard zijn. (Dit is tijdsverspilling.)
Vijf jaar in het bedrijf is zeker geen mislukking. (Hier zal ik zeker in falen.)
Blijf leren
Het hebben van activiteiten in ons leven die onze volledige betrokkenheid vereisen en omarmen, is cruciaal. Volledig betrokken zijn bij deze activiteiten is belangrijk voor persoonlijke groei, leren en het bevorderen van geluk. We hebben allemaal iets in ons leven nodig dat ons volledig opslokt in het huidige moment, waardoor een ‘stroom’ van zalige onderdompeling in de taak of activiteit ontstaat. Dit soort ‘stroom’ van betrokkenheid is essentieel om onze intelligentie, vaardigheden en emotionele capaciteiten te vergroten. De organisatie kan leermogelijkheden creëren waar werknemers zich kunnen inzetten op basis van hun interesses.
Creëer betekenisvolle relaties
Relaties en sociale connecties zijn één van de belangrijkste aspecten van het leven en het creëren van werkgeluk. Mensen zijn sociale dieren die gedijen op verbinding, liefde, intimiteit en sterke emotionele en fysieke interactie met andere mensen. Het opbouwen van positieve banden met collega’s is belangrijk om liefde en vreugde te verspreiden. Het hebben van sterke relaties geeft je steun in moeilijke tijden. Sociale steun is een sterke indicator van herstel van lichamelijke en psychische ziekten. Vergeet niet dat we ons niet alleen moeten concentreren op het aantal relaties dat we hebben gemaakt, maar ook op de kwaliteit van de relatie die we hebben. Het hebben van relaties (zelfs niet alleen romantische) die onbevredigend zijn omdat ze niet beantwoorden aan wat je geeft, kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid.
Vind jouw WAAROM
Waarde vinden in de dingen die je doet en werken aan een zinvol doel kan ertoe leiden dat je je vollediger met het leven bezighoudt. Het kennen van de betekenis achter je bestaan kan dienen als een anker waarop je je denkwijze en acties kunt vormen. Studies hebben aangetoond dat het identificeren van betekenis op het werk op de werkplek leidt tot meer betrokkenheid en toewijding van werknemers.
Als je de grotere impact van jouw werk begrijpt en begrijpt waarom je ervoor hebt gekozen om dat werk voort te zetten, zul je meer van de taken genieten en zul je gelukkiger en tevredener worden.
Vier je overwinningen en het behalen van jouw doelen
Het vieren van overwinningen is een cruciaal onderdeel van het erkennen en waarderen van iemands prestaties. Het verhoogt het moreel en inspireert individuen om naar grotere prestaties te streven. Of het nu een kleine of grote overwinning is, de tijd nemen om het harde werk en de moeite die in de taak is gestoken te waarderen, is van cruciaal belang. Het vieren van succes kan net zo eenvoudig zijn als het simpelweg erkennen ervan, of zo uitgebreid als het organiseren van een feest of bijeenkomst. Het doel is om de viering betekenisvol en specifiek te maken voor het individu of de groep.
Het vieren van prestaties bevordert een gelukkige energieke sfeer en meer werkgeluk. Het bevordert het idee dat hard werken en doorzettingsvermogen loont, wat op zijn beurt anderen inspireert om te streven naar hun overwinningen. Het vieren van prestaties kan teamleden of collega’s ook helpen sterkere banden te vormen en een gevoel van eenheid te ontwikkelen. Het erkennen en erkennen van elkaars prestaties is een geweldige manier om steun en aanmoediging te uiten, en het kan in de toekomst leiden tot meer samenwerking en teamwerk. Het vieren van overwinningen gaat over meer dan alleen het erkennen van iemands prestatie; het gaat ook om het creëren van een cultuur van optimisme, aanmoediging en vooruitgang.
Het komt erop neer dat werkgeluk van cruciaal belang is voor zowel werknemers als bedrijven. Werknemers zijn productiever, gemotiveerder en betrokkener als ze tevreden en tevreden zijn met hun werkomgeving. Ontevredenheid van werknemers kan daarentegen leiden tot een lagere werktevredenheid, een lager moreel en een hoger personeelsverloop. Werkgevers die zich richten op het welzijn van hun werknemers en een gezonde werkomgeving creëren, kunnen profiteren van een grotere productiviteit en loyaliteit van werknemers. Bedrijven moeten dus prioriteit geven aan het bevorderen van geluk op de werkplek, wat kan worden bereikt door middel van een verscheidenheid aan strategieën, zoals het bieden van kansen op professionele vooruitgang, flexibele werkregelingen en het ontwikkelen van een goede bedrijfscultuur.
Bronnen:
APA. (2016, June). Workplace Well-being Linked to Senior Leadership Support, New Survey Finds. Https://Www.apa.org. https://www.apa.org/news/press/releases/2016/06/workplace-well-being
Bellet, C., De Neve, J.-E., & Ward, G. (2019). Does Employee Happiness Have an Impact on Productivity? SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3470734
Gallup. (2022). State of the global workplace 2022 report: The voice of the world’s employees. https://www.gallup.com/workplace/349484/state-of-the-global-workplace-2022-report.aspx?thank-you-report-form=1
Goleman, D., Boyatzis, R. E., & Mckee, A. (2002). Primal leadership : Learning to lead with emotional intelligence. Harvard Business School Press.
Pendell, R. (2022, June 14). Gallup. Gallup; Gallup. https://www.gallup.com/workplace/393497/world-trillion-workplace-problem.aspx#:~:text=Employees%20who%20are%20not%20engaged,employees%20were%20engaged%20at%20work.
Pryce-Jones, J. (2010). Happiness at work : maximizing your psychological capital for success. Wiley-Blackwell.Seligman, M. E. P. (2011). Flourish : a visionary new understanding of happiness and well-being. Atria Paperback.
Team Mindsetking bestaat uit het team van schrijvers van Mindsetking. Zij publiceren voornamelijk op basis van wetenschappelijk publicaties en diepgaand onderzoek naar het onderwerp in kwestie. Heb je vragen? Je kunt ons bereiken via contact@mindsetking.nl.