de personen op deze foto hebben veel last van werkstress

Stress op het werk: symptomen, oorzaken en hoe om te gaan met werkstress

Hoe ga je om met werkstress en wat zijn veelvoorkomende symptomen en oorzaken van stress op het werken?

Stress is gemeengoed; het is ingebakken in ons professionele leven. Stress op het werk is een fysieke of psychologische reactie op een veeleisende baan. Stress op het werk helpt ons veerkracht te ontwikkelen, zodat we harder en langer kunnen werken om te slagen in ons werk. Stress op het werk stimuleert de ontwikkeling van mogelijke toekomstige oplossingen voor problemen.

Maar onbeheerde werkstress kan leiden tot depressie of burn-out. Wanneer je schouders, nek en rug stijf beginnen aan te voelen, weet je dat je gestrest bent. In de stressvolle samenleving van vandaag zijn deze symptomen typerend, vooral voor degenen die voor hun werk langdurig moeten staan of zitten.

Stress op het werk kan veel verschillende vormen aannemen. Sommige mensen negeren vroege waarschuwingssignalen totdat ze er kapot aan gaan. De signalen van werkstress verschillen van persoon tot persoon en van baan tot baan. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat symptomen van werkstress specifiek zijn voor degenen die in dezelfde sector werken.

Veelvoorkomende symptomen van werkstress

Zoals eerder gezegd, zullen verschillende banen of beroepen verschillende soorten symptomen van werkstress vertonen. Er zijn echter enkele tekenen van werkstress aanwezig in alle soorten werk. En ze bestaan uit:
• Ongecontroleerd woedend worden bij het minste ongemak: dit komt voor bij de kleinste gebeurtenissen
• Inconsistente stemming: je kunt het ene moment tevreden zijn en je vervolgens depressief of woedend voelen, en deze stemmingswisselingen komen vaak voor.
• Verlies van motivatie om te werken: Je hebt geen zin om te werken en je bent te lusteloos om je dagelijkse bezigheden te voltooien.
• Moeite hebben met het halen van deadlines: je mist organisatie en bent laat met het voltooien van taken.
• Je voelt geen opwinding: geen gevoel voor humor en de dingen die voorheen leuk waren zijn dat niet meer.
• Terugkerende hoofdpijn: die zich kan ontwikkelen tot migraine. Dit kan het gevolg zijn van te veel tijd besteden aan het werk.
• Gestresst eten: ook wel onregelmatig eten genoemd. Een lager dopaminegehalte zorgt ervoor dat je op vreemde tijden gaat eten.
• Ziekte: een veel voorkomend verschijnsel met symptomen zoals koorts, zwakte, enz.
• Te laat komen: je bent zo slecht voorbereid dat je je niet aan het schema kunt houden.
• Gebrek aan slaap of slapen tijdens het werk: Een van de symptomen van werkstress is in staat zijn om te slapen tijdens werkuren of niet in staat zijn om ’s nachts te slapen.

Hoewel er nog meer typische symptomen van werkstress zijn, zijn deze de meest voorkomende en eenvoudig voor jou of iemand anders om te identificeren.

Oorzaken van werkstress

Er zijn verschillende redenen waarom mensen gestrest raken op het werk, en veel daarvan hebben te maken met werkgevers die niet genoeg doen om de druk op hun werknemers te verminderen of hen te helpen zich aan te passen aan veranderende verwachtingen. de volgende zijn redenen voor werkstress:
• Laag loon: Laag loon leidt tot tal van financiële verplichtingen. Dit is een belangrijke factor bij werkstress. De aanzienlijk deel van de werknemers wijt hun stressvolle baan aan hun lage loon.
• De vroegtijdige dood van een naast familielid: de dood is onvermijdelijk, maar als het plotseling gebeurt, kan dit een vernietigende impact hebben op het leven van nabestaanden.
• Gebrek aan het geven van instructies door de werkgever: de meeste organisaties wijzen taken toe zonder instructies te geven. Medewerkers zullen hierdoor onder druk komen te staan, omdat ze niet goed weten hoe ze de opdracht moeten volbrengen.
• Extreme werkdruk: Veel organisaties zijn hier debet aan. Eén medewerker krijgt het werk van twee medewerkers. Soms maken mensen zich er schuldig aan; ze nemen vaak extra werk aan om hun baas tevreden te stellen. Hierdoor kunnen zij de deadlines niet halen. Aan de andere ervaren managers vaak ook veel werkstress door hun eigen hoge werkdruk.
• Gebrek aan vertrouwen: stress op het werk kan het gevolg zijn van geen vertrouwen hebben in jouw vermogen om een taak te voltooien of op te schalen. Je wordt daardoor een backbencher en je capaciteiten worden niet volledig benut.
• Lange uren werken: als je langer werkt, mis je slaap en sociale interacties met vrienden die goed zijn voor je geestelijke gezondheid.
• Discriminatie, vriendjespolitiek en intimidatie: dit soort stressoren op de werkplek kunnen u ervan weerhouden uw uiterste best te doen. De meeste organisaties hebben geen externe organisaties opgericht om te helpen bij het beheersen van intimidatie en discriminatie binnen hun muren. Als gevolg hiervan staat de bemanning onder druk en kan niet effectief werken.
• Reizen naar het werk: Voor werknemers zonder auto kan het nemen van taxi’s of treinen behoorlijk stressvol zijn, vooral als ze ver van hun werkplek wonen. Werkgevers zouden zich moeten inspannen om lokale mensen in dienst te nemen of, beter nog, huisvesting voor hun personeel aan te bieden.
• Echtscheiding: Wanneer een medewerker een moeilijke scheiding doormaakt, kan hij zich niet concentreren op zijn werk. Zijn capaciteit kan worden beperkt door de combinatie van zijn werk met gerechtelijke procedures.
• Gebrek aan hulp bij geestelijke gezondheid: wanneer werknemers geen snelle ondersteuning krijgen voor hun geestelijke gezondheidsproblemen, vooral op het werk, zijn ze niet in staat om met hun stress om te gaan.

Hoe om te gaan met werkstress

Wanneer je je zorgen maakt, vooral over professionele activiteiten, is het raadzaam om u medisch te laten onderzoeken. Zoek de hulp van een deskundige op het gebied van geestelijke gezondheid die u kan helpen bij het beheersen van uw werkstress. Andere suggesties voor het verminderen van werkgerelateerde stress zijn de volgende:
• Gezond eten: gezond eten en vasthouden aan een vast schema is een manier om werkstress te beheersen. Zorg dat je voor 7 uur eet. Sla het ontbijt niet over. Probeer fruit te consumeren, vooral ’s morgens vroeg. Je kunt vruchtensap drinken als je tijdens de lunch of het ontbijt geen zin hebt om te eten.
• Lichaamsbeweging: Lichaamsbeweging vergroot jouw vermogen om je aan te passen aan eventuele vermoeiende uitdagingen waarmee je op het werk te maken kunt krijgen. Lichaamsbeweging houdt je wakker op het werk en bevordert de mentale stabiliteit.
• Rust/Slaap: Probeer na het werk wat vrijetijdsactiviteiten te ondernemen, zoals een park bezoeken of tijd door brengen met vrienden. Probeer daarnaast niet te laat naar bed te gaan. Je moet je hersenen een pauze geven door lang genoeg te slapen na een lange dag op het werk.
• Grenzen stellen: Om elke vorm van stress te voorkomen, moeten ook op het werk grenzen worden gesteld. Maak geen overuren als je daar niet toe in staat bent. Probeer het werk thuis niet af te maken, maar pak je rust als je die nodig hebt.
• Zoek emotionele steun: vrienden en familieleden kunnen hierbij helpen. Als je onder stress staat op het werk, kunnen deze emotionele ondersteuningen helpen.

Nog niet uitgelezen? Gerelateerde artikelen over stress:

Ik me voorstellen dat je dit een interessant artikel vond en dat je meer zou willen weten over stress in het algemeen en hoe je stress kunt verminderen. Op deze website vind je vele nuttige artikelen die stressgerelateerd zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld geschreven over de symptomen van stress in het algemeen, maar ook over ontspanningsoefeningen die je bij stress kunt toepassen. Er is super veel voor jou om nog te ontdekken, dus wees niet bang dat dit alles is wat erover stress op het werk geschreven is. Een grote verscheidenheid aan artikelen kun je nog ontdekken: zo gaat één artikel bijvoorbeeld over de beste stressballen die er op de markt zijn en behandeld een ander artikel stress en de oogproblemen die hierdoor veroorzaakt kunnen worden

+ berichten

Josephine is een communicatie expert en heeft daarnaast veel kennis opgedaan over gedrag in organisaties en psychologie. Op dit moment is zij werkzaam als mental health counselor. Als Mental Health counselor voert zij de volgende taken uit: ontzorgsessies uitvoeren, het maken van strategische planning voor loopbaanverbetering, stress management, anggstbeheersing, het behandelen van alle soorten depressies. Daarnaast vindt ze het leuk om artikelen te schrijven over gerelateerde onderwerpen voor websites zoals deze.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *